Biuro z zielonym certyfikatem

opublikowano: 17-10-2014, 00:00

Ekobiurowce: Wygoda, oszczędności, ekologia — dlatego warto pracować w inteligentnym budynku

Redakcja „Connected Life Magazine” ma siedzibę w jednym z nowoczesnych warszawskich biurowców. Kierownictwo wybrało tzw. inteligentny obiekt z uwagi na komfort, racjonalizację kosztów i ekologię. Te trzy korzyści udało się osiągnąć dzięki naszpikowaniu budynku elektroniką. Chodzi o systemy nadzorujące pracę wszystkich podłączonych urządzeń i elementów wyposażenia: od klamek w oknach i ekspresu w kuchni po żarówki. Rozwiązania te pozwalają wyręczać zarządców i użytkowników w drobnych, ale zwykle ważnych czynnościach, jak ochrona czy zarządzanie oświetleniem i temperaturą w pomieszczeniach.

Nowoczesne biurowce to dowód na to, że troskę o pracowników i środowisko naturalne można połączyć z odpowiedzialnością za budżet firmy — mówi Maciej Pobocha, zastępca redaktora naczelnego „Connected Life Magazine”.
Zobacz więcej

SAME KORZYŚCI:

Nowoczesne biurowce to dowód na to, że troskę o pracowników i środowisko naturalne można połączyć z odpowiedzialnością za budżet firmy — mówi Maciej Pobocha, zastępca redaktora naczelnego „Connected Life Magazine”. MW

Nowinki i innowacje

— Inteligentne miasta, inteligentne budynki… Hasło „smart” coraz powszechniej kojarzone jest z infrastrukturą i budownictwem. Powodem jest rosnąca liczba rozwiązań, które mają uprzyjemniać i ułatwiać nam życie, wpłynąć na zmniejszenie wydatków i pokazywać, że troszczymy się o środowisko naturalne — podkreśla Maciej Pobocha, zastępca redaktora naczelnego „Connected Life Ma gazine”. O zaletach nowoczesnego biurowca pracownicy pisma przekonują się choćby wtedy, gdy chcą na chwilę otworzyć otwarcie okna. Wiąże się to z odpowiednią reakcją systemu klimatyzacji i ogrzewania. Priorytetem są niższe rachunki za prąd, więc klimatyzatory i piec nie zwiększają siły działania. Inną nowinką jest system rolet, który latem nie dopuści do przegrzania i nadmiernego zużycia energii przez klimatyzację, a zimą pozwoli wykorzystać jak najwięcej promieni słońca, by oszczędzić na ogrzewaniu.

— Najbardziej zaawansowane rozwiązania rozpoznają użytkowników i dostosowują się do ich potrzeb. Czasem wystarczy jedno dotknięcie panelu dotykowego na ścianie, by wraz z włączeniem światła uruchomić odtwarzanie muzyki, opuścić rolety i włączyć delikatniejszy tryb pracy klimatyzacji — opisuje Maciej Pobocha.

Dodaje, że opłaty za użytkowanie lokali w standardzie smart są wyższe, lecz i tak warto się na nie zdecydować. Bo inwestycja niemal zawsze się zwraca.

Więcej niż wodotryski

Ale uwaga: same technologiczne udogodnienia wcale nie przesądzają o tym, że dany biurowiec spełnia wysokie standardy oszczędności energetycznej i ekologii. Dlatego przed podpisaniem umowy z zarządcą klienci zawsze powinni prosić o certyfikację budynku.

Jak wskazuje Piotr Capiga z działu powierzchni biurowych w spółce Cushman & Wakefield, certyfikacja jest potwierdzeniem, że obiekt będzie zapewniał odpowiedni komfort pracy. Dodatkowo daje gwarancję niższych opłat eksploatacyjnych wynikających z wykorzystywanej powierzchni i zużycia tzw. mediów. Ale skala korzyści zależy od technologicznych kompetencji administratorów nieruchomości i najemców.

— W obiektach o najwyższych stopniach certyfikacji opłaty za energię elektryczną można zredukować niemal o połowę. Jeszcze większe oszczędności klient osiągnie na zużyciu wody. Jest jednak warunek: trzeba umieć korzystać z dostępnych innowacji. Dlatego ważnym elementem wdrażania ekologicznych rozwiązań jest odpowiednie informowanie, a nawet szkolenie użytkowników w dziedzinie nowych technologii — tłumaczy Piotr Capiga.

Regina Gul, starszy menedżer projektu w dziale zarządzania projektami JLL (dawniej Jones-Lang-Lasalle), nie ma wątpliwości, że najemcy patrzą na wynajem praktycznie. Pytają głównie o niższe koszty eksploatacyjne i jakość obiektu. Lecz coraz częściej interesuje ich również to, jakie udogodnienia z dziedziny zrównoważonego rozwoju oferuje biurowiec. Przykładem mogą być ułatwienia dla pracowników, którzy do firmy przyjeżdżają na dwóch kółkach: specjalne parkingi, szafki czy prysznice dla rowerzystów.

— Klienci pytają o certyfikacje również dlatego, że dla wielu z nich dbałość o środowisko stanowi element kultury organizacyjnej i budowy reputacji. Przodują w tym głównie międzynarodowe korporacje. Niektóre nie pozwalają swemu kierownictwu na podpisanie umowy najmu, jeśli zarządca nie może przedstawić potwierdzenia, że biurowiec jest przyjazny dla środowiska, czyli certyfikowany — wskazuje Regina Gul.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu