Biurowce przegoniły magazyny

Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Największym wzięciem wśród funduszy cieszą się biurowce w miastach regionalnych. Polują głównie na te od dewelopera.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile w pierwszym półroczu 2022 r. wydały fundusze na biurowce, magazyny i obiekty handlowe w Polsce
  • dlaczego magazyny straciły pierwsze miejsce na podium
  • dlaczego w segmencie handlowym wpływa mniej pieniędzy, choć transakcji jest najwięcej

Biurowce przegoniły magazyny

opublikowano: 21-07-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Największym wzięciem wśród funduszy cieszą się biurowce w miastach regionalnych. Polują głównie na te od dewelopera.

Inwestorzy wydali już w tym roku 2,9 mld EUR na polskie nieruchomości komercyjne w 55 transakcjach – wynika z najnowszego raportu Avison Young (AY). Magazyny, przez ostatnie dwa lata nasz hit sprzedażowy, utraciły pozycję na rzecz nieruchomości biurowych, które odpowiadały w pierwszym półroczu aż za 44 proc. wydatków funduszy. Zdaniem ekspertów AY nieruchomości magazynowe przestały bić kolejne rekordy m.in. w związku z różnicą między oczekiwaniami cenowymi stron.

Zrobił wynik
Zrobił wynik
Połowa wydatków na zakupy biurowców przypada na stolicę. Gdyby jednak nie sprzedaż The Warsaw Hub, miasta regionalne miałyby nad nią sporą przewagę.

W segmencie nieruchomości biurowych 11 z 14 transakcji to zakupy w miastach regionalnych, choć kwoty wydane w stolicy i poza nią się równoważą. Ogółem na biurowce poszło prawie 1,3 mld EUR. Duży udział w tym wyniku miał sprzedany na początku roku przez Ghelamco The Warsaw Hub w Warszawie, za który Google zapłaciło 586 mln EUR.

Z kolei w miastach regionalnych wśród nabytków znalazły się biurowce Nowy Rynek D w Poznaniu kupiony przez nowy na polskim rynku Eastnine AB ze Szwecji oraz MidPoint 71 we Wrocławiu kupiony przez Trigea Real Estate Fund. Według ekspertów AY apetyt inwestorów na biurowce regionalne niezmiennie dotyczy nieruchomości kupowanych bezpośrednio od dewelopera w najlepszych lokalizacjach i z najlepszymi najemcami.

Zaledwie 700 mln EUR w 18 transakcjach to półroczny wynik sektora magazynowego. Według AY w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r. ich udział w całości rynku inwestycyjnego spadł o 20 pkt proc.

– Spadek wolumenu inwestycji jest spowodowany głównie ograniczoną dostępnością produktu i rosnącymi kosztami finansowania, a nie ograniczeniem samego apetytu inwestorów na magazyny w Polsce – mówi Bartłomiej Krzyżak, starszy dyrektor działu Investment w AY.

Jego zdaniem w najbliższych miesiącach należy się spodziewać wzrostu liczby umów sprzedaży z najmem zwrotnym, gdzie sprzedający pozostaje najemcą w sprzedanym obiekcie. To pozwala właścicielowi uwolnić pieniądze i zachować płynność operacyjną.

Natomiast w sektorze handlowym wydatki funduszy osiągnęły poziom 797 mln EUR. Większość transakcji – 13 z 19 – dotyczyło zakupu nieruchomości typu convenience, głównie parków handlowych. Choć liczba transakcji w tym segmencie jest wysoka, to ich łączna wartość jest niższa niż w latach, w których transakcje dotyczyły dużych centrów handlowych.

– Nie dziwi utrzymująca się tendencja spadkowa wolumenu inwestycji w tym sektorze, ponieważ inwestorzy lokują kapitał głównie w mniejszych formatach – mówi Paulina Brzeszkiewicz-Kuczyńska, ekspertka AY.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.