Biznes domaga się jasnych wytycznych

opublikowano: 25-02-2021, 14:31

Małe i średnie przedsiębiorstwa apelują o klarowne założenia dotyczące możliwości wprowadzania bądź zdejmowania obostrzeń.

Minister zdrowia zapowiedział przywrócenie pełnych obostrzeń na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Oznacza to ponowne zamknięcie galerii, hoteli i innych miejsc noclegowych, a także obiektów kultury i infrastruktury do uprawiania sportu na świeżym powietrzu. Nowe wytyczne mają zacząć funkcjonować od 27 lutego. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), który zrzesza małe i średnie firmy, negatywnie ocenia takie działanie.

– Z niepokojem obserwujemy lokalne przywrócenie obostrzeń dla działalności gospodarczej. Zwracamy uwagę na fakt, że hotele i pensjonaty z województwa warmińsko-mazurskiego, które od 12 lutego rozpoczęły ponowną działalność, na podstawie danych dotyczących liczby przyszłych rezerwacji podejmowały działania mające na celu zorganizowanie kadry pracowniczej, a także odpowiednich ilości towarów i zapasów pozwalających na bieżącą obsługę gości hotelowych. Z pewnością znaczna część tych dóbr konsumpcyjnych zostanie spisana na straty, co dodatkowo negatywnie obciąży płynność finansową przedsiębiorstw z branży turystycznej i rekreacyjnej. Jednocześnie sytuacja budzi głęboki niepokój wśród pracowników, którzy liczyli na trwałe odmrożenie branż, w których są zatrudnieni – tłumaczy Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP.

Ponadto, zdaniem przedstawicieli ZPP, punktowe, regionalne zamykanie obiektów rekreacji i turystyki może spowodować, że turyści skupią się na niewielkiej powierzchni innego regionu kraju, co wydaje się ryzykowne z epidemicznego punktu widzenia.

ZPP krytykuje też sposób podejmowania decyzji o obostrzeniach. Zdaniem przedstawicieli związku, jeśli rząd zdecydował się na regionalizację, powinny zostać zaprezentowane jasne i przejrzyste wytyczne odnośnie podejmowania decyzji w tym zakresie. Tymczasem mamy do czynienia ze spontanicznym wprowadzaniem restrykcji ad hoc. Co więcej, zapowiedź przywrócenia obostrzeń następuje z niewielkim wyprzedzeniem, co również wprowadza przedsiębiorców w całej Polsce w stan niepokoju i wątpliwości co do perspektyw prowadzenia biznesu.

– Domagamy się stworzenia racjonalnej i przewidywalnej mapy drogowej, wyznaczającej jasne progi wprowadzania bądź zdejmowania określonych obostrzeń epidemicznych w skali krajowej bądź lokalnej – mówi Cezary Kaźmierczak.

Dodaje, że z listopadowych wytycznych rząd zrezygnował, uznając, że liczba zakażeń jest niewystarczająco precyzyjna i nie oddaje faktycznego stanu rozwoju sytuacji epidemicznej. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby uzupełnić ją o inne informacje, takie jak liczba zajętych łóżek czy dynamika przyrostu chorych.

– W czasie trzeciej fali epidemii kluczowa będzie przewidywalność podejmowanych decyzji. Apelujemy o jej zapewnienie – mówi prezes ZPP.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane