Black Friday, Cyber Monday: uwaga na oszukujące e-sklepy

opublikowano: 27-11-2020, 14:04

Jedna trzecia osób kupujących online miała do czynienia z nierzetelnym sprzedawcą internetowym.

Black Friday, Cyber Monday czy Dzień Darmowej Dostawy to dobre okazje dla e-sklepów, żeby kusić klientów promocjami. Jednak większość osób do dużych promocji podchodzi sceptycznie. To dlatego, że prawie co trzecia spotkała się już z nierzetelnością ze strony internetowych sprzedawców – wynika z badania Rzetelnej Firmy, spółki należącej do grupy Kaczmarski.

Większa ostrożność
Większa ostrożność
Konsumenci coraz częściej weryfikują sklepy internetowe, w których chcą zrobić zakupy.

Ta nierzetelność najczęściej polegała na braku terminowości (30 proc.), złej jakości produktu (29 proc.) lub niezgodności z jego opisem (28 proc.). Natomiast 15 proc. badanych spotkało się także z oszustwem ze strony e-sklepu. Klientom sklepów internetowych zdarzało się, że trafiali na niekompetentną obsługę (12 proc.). Tyle samo badanych miało problem z utrudnianiem przez placówkę zwrotu towaru, jego wymiany czy reklamacji oraz z otrzymaniem wybrakowanego produktu.

Badanie pokazuje także, że obecnie konsumenci zwracają większą uwagę na to, gdzie kupują. Dla niemal 99 proc. z nich duże znaczenie ma wiarygodność sklepu internetowego. Najważniejsze są dobre opinie (97,7 proc.).

– Popularnym sposobem weryfikacji jest ich lektura w takich serwisach jak Opineo czy Ceneo, a także na Allegro. Warto też sprawdzić przez zakupem, czy e-sklep nie jest zadłużony. Kupowanie w takiej placówce może być ryzykowne – przestrzega Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.

Kupujący sprawdzają też, czy dany e-sklep jest znany (54 proc.), czy jego strona internetowa zawiera komplet informacji kontaktowych (49 proc.) i jak długo działa na rynku (43 proc.).

Wśród osób kupujących przez internet są i takie, które mają obawy przez zakupami w sieci. Najwięcej, bo 54 proc., boi się wycieku danych osobowych. Połowa pytanych martwi się, że zapłaci za towar, ale go nie otrzyma. Z kolei 41 proc. obawia się, że sklep, w którym kupuje, jest fikcyjny. Część osób (32 proc.) zastanawia się, czy otrzyma produkt nieuszkodzony i zgodny z opisem. Niepokój wzbudza także zwrot towaru, jego wymiana czy reklamacja (27 proc.), problemy z bezpieczeństwem płatności (22,7 proc.) oraz obawa o to, że towar nie dotrze na czas (14 proc.) lub będzie złej jakości (9 proc.).

Pytane osoby twierdzą, że w efekcie nieetycznych działań sklepów internetowych tracili czas (51 proc.) albo musieli odsyłać produkt, często na własny koszt (35 proc.). Co trzeci oszukany przez sklep internetowy poniósł straty finansowe. Zaledwie 7 proc. pokrzywdzonych przez nieuczciwych sprzedawców zdecydowało się zgłosić przestępstwo na policję, a niecałe 7 proc. przekazało sprawę do rzecznika praw konsumenta.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane