Black Friday, Cyber Monday: uwaga na oszukujące e-sklepy

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2020-11-27 14:04

Jedna trzecia osób kupujących online miała do czynienia z nierzetelnym sprzedawcą internetowym.

Black Friday, Cyber Monday czy Dzień Darmowej Dostawy to dobre okazje dla e-sklepów, żeby kusić klientów promocjami. Jednak większość osób do dużych promocji podchodzi sceptycznie. To dlatego, że prawie co trzecia spotkała się już z nierzetelnością ze strony internetowych sprzedawców – wynika z badania Rzetelnej Firmy, spółki należącej do grupy Kaczmarski.

Większa ostrożność
Większa ostrożność
Konsumenci coraz częściej weryfikują sklepy internetowe, w których chcą zrobić zakupy.

Ta nierzetelność najczęściej polegała na braku terminowości (30 proc.), złej jakości produktu (29 proc.) lub niezgodności z jego opisem (28 proc.). Natomiast 15 proc. badanych spotkało się także z oszustwem ze strony e-sklepu. Klientom sklepów internetowych zdarzało się, że trafiali na niekompetentną obsługę (12 proc.). Tyle samo badanych miało problem z utrudnianiem przez placówkę zwrotu towaru, jego wymiany czy reklamacji oraz z otrzymaniem wybrakowanego produktu.

Badanie pokazuje także, że obecnie konsumenci zwracają większą uwagę na to, gdzie kupują. Dla niemal 99 proc. z nich duże znaczenie ma wiarygodność sklepu internetowego. Najważniejsze są dobre opinie (97,7 proc.).

– Popularnym sposobem weryfikacji jest ich lektura w takich serwisach jak Opineo czy Ceneo, a także na Allegro. Warto też sprawdzić przez zakupem, czy e-sklep nie jest zadłużony. Kupowanie w takiej placówce może być ryzykowne – przestrzega Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.

Kupujący sprawdzają też, czy dany e-sklep jest znany (54 proc.), czy jego strona internetowa zawiera komplet informacji kontaktowych (49 proc.) i jak długo działa na rynku (43 proc.).

Wśród osób kupujących przez internet są i takie, które mają obawy przez zakupami w sieci. Najwięcej, bo 54 proc., boi się wycieku danych osobowych. Połowa pytanych martwi się, że zapłaci za towar, ale go nie otrzyma. Z kolei 41 proc. obawia się, że sklep, w którym kupuje, jest fikcyjny. Część osób (32 proc.) zastanawia się, czy otrzyma produkt nieuszkodzony i zgodny z opisem. Niepokój wzbudza także zwrot towaru, jego wymiana czy reklamacja (27 proc.), problemy z bezpieczeństwem płatności (22,7 proc.) oraz obawa o to, że towar nie dotrze na czas (14 proc.) lub będzie złej jakości (9 proc.).

Pytane osoby twierdzą, że w efekcie nieetycznych działań sklepów internetowych tracili czas (51 proc.) albo musieli odsyłać produkt, często na własny koszt (35 proc.). Co trzeci oszukany przez sklep internetowy poniósł straty finansowe. Zaledwie 7 proc. pokrzywdzonych przez nieuczciwych sprzedawców zdecydowało się zgłosić przestępstwo na policję, a niecałe 7 proc. przekazało sprawę do rzecznika praw konsumenta.