Black Red White (BRW) przez blisko trzy dekady był jednym z największych producentów mebli z polskim kapitałem. Firma, założona przez unikającego mediów przedsiębiorcę Tadeusza Chmiela, w połowie 2022 r. stała się częściowo austriacka. 50 proc. udziałów kupił wówczas austriacki XXXLutz, który w globalnym rankingu producentów mebli mieści się w pierwszej trójce. Jednocześnie w firmę zainwestowali menedżerowie na czele z ówczesnym prezesem Dariuszem Formelą.
Teraz austriacki potentat meblowy przejmuje pozostałe 50 proc. udziałów, zyskując pełną kontrolę nad polską spółką. Transakcję muszą jeszcze zatwierdzić odpowiednie organy ochrony konkurencji.
Strony uzgodniły, że nie będą ujawniać szczegółów umowy, wiadomo jednak. że BRW ma być nadal zarządzania „w sposób autonomiczny".
Kupujący przekonują, że dla klientów w Polsce finalizacja transakcji i przejęcie kontroli nad polską marką przez Austriaków oznaczać bęzie większy wybór towarów i lepszą ich dostępność, a także korzystniejsze ceny. Z kolei BRW ma skorzystać na partnerstwie z jednym z największych sprzedawców mebli na świecie, zarówno w handlu stacjonarnym, jak i internetowym.
- Członkostwo w Grupie XXXLutz oferuje doskonałe warunki dla przyszłego rozwoju z wyraźnymi możliwościami wzrostu, zwłaszcza w warunkach trudnej konkurencji – zapewnia Mariusz Sośnierz, prezes BRW od września ubiegłego roku, cytowany w komunikacie spółki.
- Mocno wierzymy w handel stacjonarny w połączeniu z silnym sklepem internetowym – komentuje Thomas Saliger, rzecznik prasowy Grupy XXXLutz.
Słabsza koniunktura i zwolnienia
Do transakcji dochodzi w trudnym dla BRW momencie. Przedsiębiorstwo ogłosiło w styczniu, że planuje zwolnienia grupowe, które obejmą ok. 350 pracowników. Zwolnienia zaczęły się m.in. w fabrykach Biłgoraju i Mielcu.
Firma XXXLutz, która obchodzi w 2025 r. 80. rocznicę powstania, jest obecnie jednym z największych sprzedawców mebli na świecie z ponad 370 salonami meblowymi w 14 krajach.
Grupa BRW posiada obecnie 82 sklepy własne (w tym 78 w Polsce), sieć około 300 partnerów handlowych (w Polsce) i zatrudnia ponad 5000 osób. Eksportuje także własne produkty do ponad 30 krajów na całym świecie. W 2023 r. (ostatnie dane w KRS) skonsolidowane przychody polskiej grupy, które w najlepszych latach sięgały 2 mld zł, wyniosły 1,68 mld zł. Na poziomie netto wykazała stratę w wysokości 86 mln zł.
