Branżowi eksperci nie mają wątpliwości, że czeka nas wysyp parków handlowych. Firma Avison Young prognozuje, że w 2025 r. rynek ten może urosnąć nawet o 500 tys. m kw. Wśród największych parków, które otworzą się w najbliższych 12 miesiącach są: Osada Żyrardów (33 tys. m kw.), Przystanek Karkonosze w Karpaczu (16 tys. m kw.), Park handlowy S1 w Dąbrowie Górniczej (16 tys. m kw.) i M Park Mrągowo (15 tys. m kw.). W III kw. pierwszych klientów przyjmie także centrum zakupów codziennych w Nowej Rudzie realizowane przez PKB Inwest Budowa. Spółka ogłosiła tę inwestycję pod koniec grudnia 2024 r., a teraz poinformowała o kolejnym przedsięwzięciu. Chodzi o budowę parku w Szprotawie w woj. lubuskim, który będzie największym obiektem handlowym w tym mieście. Kompleks utworzą trzy budynki o łącznej powierzchni 6,5 tys. m kw. Na tej powierzchni swoje lokale otworzy dziewięć marek, wśród nich Biedronka oraz popularne dyskonty niespożywcze, drogeria, sklepy odzieżowe, obuwnicze i elektromarket. Do każdego z lokali będzie można wejść bezpośrednio z parkingu. Dla zmotoryzowanych klientów zaplanowano 176 miejsc parkingowych. Otwarcie parku w Szprotawie zaplanowano na jesień 2025 r. Za komercjalizację budynku odpowiada firma REA Beata Bandalewicz.
– Realizowany przez nas park to nie tylko wygodne zakupy w jednym miejscu, ale także impuls do dalszego rozwoju gospodarczego miasta. Dzięki współpracy z uznanymi markami chcemy stworzyć przestrzeń, która będzie służyła mieszkańcom przez wiele lat - mówi Jacek Ostwald, komplementariusz PKB Inwest Budowa.
Jak tłumaczą analitycy CBRE, inwestorzy nieustannie poszukują nowych rynków pod budowę parków handlowych.
- Tego typu obiekty zaczynają pojawiać się w coraz mniejszych miejscowościach. Widzimy też duże zróżnicowanie pod względem formatów czy wielkości. Od małych obiektów, na które składa się sklep spożywczy i drogeria, do parków o znacznej powierzchni i rozbudowanej ofercie, jak np. San Park Mysiadło. Choć inwestorzy selektywnie podejmują decyzje, to taki format z pewnością będzie dominował na polskim rynku handlowym także w 2025 r. Oprócz kapitału zagranicznego, pochodzącego m.in. z Czech, Węgier, Izraela czy Południowej Afryki, w budynki handlowe w Polsce coraz częściej zaczynają lokować kapitał także rodzimi inwestorzy. Liczymy, że ich udział będzie się zwiększał, nie tylko w Polsce, ale w całym regionie Europy Środkowej i Wschodniej - – mówi Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych w CBRE.
Zwraca jednocześnie uwagę, że pod względem popularności zakupów online Polska cały czas goni Europę.
- W naszym kraju jedynie 8 proc. wszystkich zakupów jest realizowanych przez internet, a np. w Wielkiej Brytanii już ponad jedna czwarta – mówi Mariusz Majkowski.