Grupa Boryszew, jedna z największych grup przemysłowych w Polsce, nie czuje spowolnienia związanego ze spadkiem popytu na samochody w Europie.
— Jesteśmy mocno zdywersyfikowani, jeżeli chodzi o odbiorców. Obserwujemy wręcz zwiększone zainteresowanie naszymi produktami — powiedział Wojciech Kowalczyk, prezes i dyrektor generalny Grupy Boryszew, podczas konferencji.
Zapewnił też, że na razie wpływ amerykańskich ceł na grupę jest neutralny. Nie obawia się również konkurencji ze strony Chin.
— Odbiorcy komponentów z Chin szukają nowych dostawców. To dla nas pozytywna informacja — podkreślił Wojciech Kowalczyk.
Geograficzna dywersyfikacja
Duże szanse prezes grupy dostrzega w rozwoju rynku aut elektrycznych.
— Ci, którzy postawili krzyżyk na elektromobilności, bardzo się mylą. W tym obszarze następuje ogromne przyspieszenie. Przewidujemy, że w 2026 r. przyspieszenie będzie jeszcze większe. Azja, Ameryka Południowa, ale głównie Azja, to są regiony, które pchają elektromobilność do przodu — stwierdził Wojciech Kowalczyk, dodając, że w segmencie elektromobilności Boryszew „znajduje się na ostatniej prostej w kwestii dopinania kontraktów na setki milionów euro” na najbliższe lata.
Wzrost zamówień w tym sektorze wpisuje się w strategię grupy, która zakłada, że w ciągu najbliższych czterech lat udział wytwarzanych przez nią komponentów do aut elektrycznych wzrośnie do 60 proc.
Kluczowym elementem strategii rozwoju grupy jest też geograficzna dywersyfikacja.
— Chcemy mocno skalować nasz biznes w Indiach. Pod względem kosztów energii ten rynek jest korzystniejszy niż europejski —– powiedział Adam Holewa, członek zarządu, dyrektor ds. segmentu motoryzacja.
Ważnym obszarem dla grupy jest Ameryka Południowa, a w szczególności Brazylia i Meksyk.
— W Brazylii sprzeda koncernów bardzo mocno rośnie, niektórych nawet dwucyfrowo. To bardzo dynamiczny rynek, na którym też chcemy mocno się rozwijać. Mamy tam już wiele kontaktów — dodał Adam Holewa.
Zielona energia priorytetem
Strategia grupy zakłada również wzrost automatyzacji i digitalizacji produkcji oraz zwiększenie udziału zielonej energii. Firma inwestuje w instalacje fotowoltaiczne na terenie zakładów, zamierza też budować magazyny energii. Wśród jej priorytetów jest też m.in. wykorzystane sztucznej inteligencji do zarządzania energią.
W 2024 r. skonsolidowane przychody Grupy Boryszew wyniosły 5,12 mld zł (spadek o 10,1 proc. r/r), wskaźnik EBITDA 337 mln zł (wzrost o 0,4 proc.), a zysk netto 121 mln zł (spadek o 7 proc.). Wartość nakładów inwestycyjnych sięgnęła 134 mln zł, a nowych kontraktów w segmencie motoryzacja 297,3 mln EUR. W ujęciu jednostkowym strata netto w 2024 r. wyniosła 147,4 mln zł wobec 11,23 mln zł straty rok wcześniej.
Specjalizująca się w produkcji komponentów do samochodów, przetwórstwie metali nieżelaznych oraz chemii przemysłowej grupa zatrudnia około 10 tys. pracowników w ponad 30 zakładach zlokalizowanych w 14 krajach na czterech kontynentach. Od 1996 r. Boryszew jest notowany na GPW, wchodzi w skład indeksu sWIG80.