Brak jasnych przepisów hamuje koniunkturę

Niewrzędowski Artur
23-02-1999, 00:00

Brak jasnych przepisów

hamuje koniunkturę

Leasing samochodów nadal omija prawo

W RĘKACH TEMIDY: Dalszy rozwój leasingu samochodów w Polsce jest uzależniony od uregulowań prawnych. Precyzyjne i klarowne prawo przyczyni się do wzrostu zainteresowania tym instrumentem finansowym, wokół którego narosło wiele mitów i niejasności — uważa Dariusz Małachowski, prezes Leasing Consulting. fot. ARC

Polska jest jedynym krajem w Europie, którego ustawodawstwo czyni niekorzystnym podatkowo leasing samochodów osobowych. Dlatego ponad 90 proc. leasingowanych aut to samochody ciężarowe w karoseriach osobowych.

W polskim ustawodawstwie lea- sing, jako pojęcie prawne, nie funkcjonuje. Umowy leasingu zostały zaliczone do tzw. umów nie nazwanych. Mimo to za jego pośrednictwem finansuje się około 8 proc. ogółu inwestycji w kraju. Samochód jest najbardziej popularnym, a zarazem kontrowersyjnym podatkowo przedmiotem transakcji leasingowych. W pierwszej połowie 1998 roku ponad 58 proc. wyleasingowanych przedmiotów stanowiły środki transportu drogowego, natomiast leasing samochodów osobowych kształtował się tylko na poziomie jednego procentu.

Złe prawo

Przepisy podatkowe czynią lea- sing samochodów osobowych nieopłacalny. Dlatego przedsiębiorstwa leasingowe i koncerny motoryzacyjne w celu zwiększenia sprzedaży samochodów i ich leasingu przerabiają auta osobowe i homologują je na ciężarowe. Uzyskanie wymaganej prawem 500 kg ładowności odbywa się kosztem utraty tylnych miejsc. Dzięki takiemu zabiegowi przedsiębiorca może korzystać ze wszystkich zalet leasingu operacyjnego.

— Dziwię się, że polskie prawodawstwo nie sprzyja leasingowi samochodów osobowych, które w krajach Europy Zachodniej stanowią około 60 proc. ogółu lea- singowanych aut. Samochody ciężarowe w karoseriach aut osobowych są tylko tymczasowym rozwiązaniem. Tego typu obchodzenie prawa powoduje, że wokół leasingu narosło wiele niejasności — twierdzi Dariusz Małachowski, prezes Leasing Consulting.

Od dłuższego czasu hitem lea- singowym, nakręcającym obrót samochodami osobowymi, jest wymyślony przez Centrum Lea- singu i Finansów clifing. Umowa clifingu pozwala na zapisanie w koszty uzyskania przychodu wszystkich wydatków związanych z leasingiem samochodu o wartości 10 tys. ecu. Polega to na tym, że w koszty uzyskania wlicza się opłatę wstępną, będącą obsługą finansową leasingu, oraz raty miesięczne składające się z kosztów obsługi finansowej i wartości samochodu równej amortyzacji.

Kombi górą

Niedoskonałości obowiązujących w Polsce przepisów podatkowych przyczyniły się do wzrostu zainteresowania samochodami kombi. Auta kombi są dla przedsiębiorstw leasingowych wyjątkowo atrakcyjne, gdyż przystosowanie ich do warunków stawianych samochodom ciężarowym nie powoduje zmniejszenia ilości miejsca oraz liczby osób, które mogą nimi podróżować. Analitycy rynków motoryzacyjnych szacują, że sprzedaż tych aut w tym roku w całej Europie wyniesie ponad 800 tys. sztuk.

W Polsce inwestycje w samochody finansowane za pomocą lea- singu mogłyby wynieść ponad 8 mld zł rocznie, a uregulowanie kwestii leasingu samochodów osobowych zwiększyłoby wielkość inwestycji finansowanych przez lea- sing do ponad 11 mld zł.

Wspólny cel

W Europie Zachodniej i USA założycielami przedsiębiorstw leasingowych są głównie banki oraz instytucje finansowe koncernów samochodowych.

— Drobni biznesmeni, którzy kilka lat temu zakładali u nas małe przedsiębiorstwa zajmujące się przede wszystkim leasingiem samochodów, obecnie natrafili na silną konkurencję ze strony spółek leasingowych należących do koncernów samochodowych — twierdzi Dariusz Małachowski.

Przed kilkoma dniami instytucje finansowe koncernów samochodowych powołały Związek Przedsiębiorstw Finansujących obrót pojazdami. Jego działalność ma się przyczynić do sprawnego i szybkiego pokonywania trudności hamujących sprzedaż aut. Zrzeszone firmy w 1998 roku zawarły 45,5 tys. umów kredytu i leasingu.

Artur Niewrzędowski

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Niewrzędowski Artur

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Brak jasnych przepisów hamuje koniunkturę