Brakuje używanych samochodów

opublikowano: 06-07-2021, 20:00

W czerwcu import używanych aut był wyższy niż przed ogłoszeniem pandemii. Mimo to drastycznie spadła liczba ofert sprzedaży.

W czerwcu 2021 r. do Polski sprowadzono i zarejestrowano prawie 86,2 tys. używanych samochodów osobowych i dostawczych. To więcej o ponad 4,5 proc. niż w maju i o 18,3 proc. niż w czerwcu 2020 r. Tegoroczny czerwcowy wynik jest też o ponad 10 proc. wyższy niż zanotowany w szóstym miesiącu 2019 r. Tym samym miesięczna liczba rejestracji sprowadzonych aut w czerwcu 2021 r. była najwyższa od pięciu lat.

206 982

Tyle ofert sprzedaży używanych aut pojawiło się w Polsce w czerwcu 2021 r. To o ponad 44 tys. mniej niż miesiąc wcześniej.

Łącznie w pierwszym półroczu liczba rejestracji importowanych aut wyniosła niemal 477,6 tys. To o 26,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i o 4,9 proc. mniej niż w pierwszym półroczu 2019 r., kiedy urzędy wydały dokumenty dla ponad 502,1 tys. sprowadzonych używanych samochodów. To, w połączeniu ze sporym popytem na używane auta, powoduje, że podaż mocno się kurczy. Z comiesięcznego raportu sieci AAA Auto opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży samochodów używanych w komisach, na stronach internetowych i u dilerów takich pojazdów, w czerwcu 2021 r w Polsce pojawiło się tylko niespełna 207 tys. ofert sprzedaży. Tylko, bo w maju takich ofert było o aż 44,1 tys. więcej. Jak podkreślają autorzy analizy, zanotowany w czerwcu spadek jest kontynuacją tendencji widocznej od kilku miesięcy. Kilka dni temu pisaliśmy o szybko rosnących cenach używanych samochodów – szczególnie najmłodszych, które znikają z rynku w związku z bardzo wydłużonymi terminami dostaw nowych aut. Niedobory ofert odbijają się oczywiście na całym rynku wtórnym. Mediana ceny samochodu używanego w czerwcu 2021 r. w porównaniu do maja wzrosła o 450 zł i wynosiła 20,9 tys. zł. W czerwcu minionego roku mediana ceny była niższa o 2 tys. zł.

Średni wiek sprowadzonych w tym roku samochodów wynosi 12 lat i 2 miesiące . W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek wynosi 13 lat i 3 miesiące.

W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w czerwcowym imporcie aut osobowych stanowiły 42,4 proc. Tendencja roczna zmniejszyła się do 42,3 proc. –to najmniej od trzech lat. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wynosi prawie 11 lat. Najchętniej sprowadzanymi markami są: volkswagen, opel i ford, a modelami: audi a4, opel astra i volkswagen golf.

Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż w czerwcu 2021 r. był opel astra, na drugim miejscu znalazło się audi a4, a na trzecim BMW 3. Większość wystawionych na sprzedaż aut miała pod maską diesla. Mediana ich wieku wynosiła 12 lat, a przebiegu 180 tys. km.

Kiedy sytuacja się ustabilizuje? Gdy podaż dogoni popyt. Prognozy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego nie wskazują jednak, by miało to nastąpić w tym roku. Zakładają, że w 2021 r. przywieziemy do Polski i zarejestrujemy około 950 tys. używanych samochodów. To co prawda o ponad 13 proc. (114 tys. samochodów) więcej niż w 2020 r., ale wciąż o niemal 6 proc. (prawie 60 tys. aut) mniej niż w 2019 r., kiedy do Polski wjechało ponad milion aut z drugiej ręki.

20 900 zł

To mediana ceny używanego auta oferowanego do sprzedaży w czerwcu 2021 r. Jest o 450 zł wyższa niż w maju i o 2 tys. zł wyższa niż rok temu.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane