Branża budowlana przyspiesza z cyfryzacją handlu. Platforma B2B od SIG i Univio z pierwszym miliardem obrotu

Partnerami publikacji są Univio i SIG
opublikowano: 2025-11-16 20:00

Sprzedaż przez platformę e-commerce B2B oprogramowywaną przez Univio, lidera w zakresie cyfrowej transformacji handlu B2B, stała się jednym z filarów strategii rozwoju SIG. Od momentu uruchomienia platformy obroty w kanale online tego wiodącego dystrybutora specjalistycznych materiałów budowlanych w Europie przebiły na polskim rynku 1 mld zł.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Skuteczna cyfryzacja branży budowlanej

To nie lada wyczyn. Budowlanka to jeden z najtrudniejszych sektorów do cyfryzacji, gdzie relacyjny charakter sprzedaży, złożona logistyka i specyfika procesów zakupowych przez lata stanowiły barierę dla transformacji cyfrowej. W tym środowisku kluczowe znaczenie ma zaufanie i relacja między wykonawcą a dostawcą. Dlatego cyfrowe rozwiązania SIG i Univio te relacje wzmacniają, przenosząc partnerską współpracę w nowy wymiar.

- Sprzedaż online stała się integralną częścią naszej strategii omnichannel. Dzięki synergii tradycyjnego doradztwa i sieci stacjonarnych oddziałów z innowacyjną platformą e-commerce możemy oferować klientom zupełnie nową jakość współpracy - szybszą, wygodniejszą i w pełni dopasowaną do ich potrzeb - podkreśla Bartosz Pilch, Group Director of Omnichannel Grupy SIG.

Siła technologii i partnerstwa

Za sukces online’u SIG odpowiada sprawdzony model biznesowy – to nie tylko dostęp do materiałów budowlanych, ale także doradztwo techniczne i wsparcie logistyczne. Był on też możliwy dzięki połączeniu tych walorów z know-how spółki i nowymi technologiami. Fundamentem transformacji cyfrowej SIG jest rozwijana z Univio platforma e-commerce B2B, zintegrowana z systemem ERP oraz rozbudowaną siatką umów handlowych. Efekt? Przychody online w ciągu ostatniego roku wzrosły o ponad 40 proc., a baza klientów powiększyła się o 27 proc. (wrzesień 2025 do września 2024).

Kolejne wdrożenia - w tym system PIM, umożliwiający zarządzanie ponad 200 tysiącami produktów, czy program lojalnościowy SIGup – zwiększyły zaangażowanie klientów i średnią wartość ich zakupów (o 125 proc. wyższą wśród uczestników programu).

- Od początku naszym celem było stworzenie rozwiązania szytego na miarę potrzeb branży budowlanej. Zaprojektowaliśmy funkcje, które realnie skracają procesy zakupowe, umożliwiają personalizację oferty, pozwalają w czasie rzeczywistym prezentować stany magazynowe oraz cenniki dla poszczególnych klientów, a także zwiększają efektywność firm budowlanych. W ten sposób technologia dopasowana do potrzeb rynku może stać się jednym z kluczowych motorów wzrostu - komentuje Tomasz Gutkowski, Head of Business Development w Univio.

Klienci platformy SIG mają dziś do dyspozycji ponad 500 kalkulatorów systemowych, pełną analitykę zakupową, e-dokumenty oraz możliwość zamawiania online 24/7 – prosto na plac budowy.

- Platforma SIG to dla firm prowadzących kilka budów równocześnie ogromna przewaga - porządek, kontrola nad zakupami i pełna transparentność. Na budowie każdy przestój spowodowany brakiem materiałów to realna strata, dlatego stworzyliśmy platformę, która pomaga takim sytuacjom zapobiegać, przypominając o kluczowych produktach i ułatwiając ich szybkie zamówienie - dodaje Tomasz Gutkowski.

Przyszłość rynku B2B

Branża dystrybucji materiałów budowlanych coraz bardziej czerpie z doświadczeń modelu B2C. Według raportu e-Izby rynek e-commerce B2B w Polsce rośnie w tempie 8-10 proc. rocznie i już dziś odpowiada za transakcje warte setki miliardów złotych. Już co czwarta firma w Polsce wybiera online jako główny kanał zakupowy, a niemal połowa klientów biznesowych działa w modelu omnichannel. W efekcie e-commerce staje się strategicznym motorem wzrostu, pozwalającym skalować biznes szybciej niż w tradycyjnym modelu.

Dlatego w SIG e-commerce to nie osobny kanał, lecz centrum cyfrowej współpracy z klientami. Obecnie już blisko 23 proc. sprzedaży SIG realizowane jest online, a łączna sprzedaż przy udziale platformy e-commerce przekroczyła 30 proc. Liczba klientów korzystających z platformy SIG.pl systematycznie rośnie. SIG i Univio zapowiadają kolejne inwestycje w takie obszary jak automatyzacja procesów, personalizacja oferty oparta na AI oraz rozwój narzędzi wspierających zrównoważone budownictwo.

- W e-commerce jesteśmy dziś dla branży benchmarkiem i ciągle wyznaczamy nowe kierunki rozwoju - dodaje Bartosz Pilch.

Jak podsumowuje współpracę Tomasz Gutkowski z Univio, usługi dla SIG dawno przekroczyły etap zwykłego wdrażania funkcji. Dziś wspólnymi siłami obie firmy projektują przyszłość e-commerce B2B – Polsce i nie tylko. Model wypracowany i rozwijany wspólnie z Univio staje się dziś punktem odniesienia dla całej grupy, działającej w dziewięciu krajach Europy. Biorąc pod uwagę dobre doświadczenia z Polski we wdrażaniu cyfrowych rozwiązań, siostrzane spółki zdecydowały się podążyć analogiczną drogą.