Brexit niepokoi operatorów

Marcin Bołtryk
13-06-2018, 22:00

Branża logistyczna jest pełna obaw o wymianę handlową między UE a Wielką Brytania po brexicie.

Wciąż nie ma odpowiedzi na pytanie, jak będą wyglądały procedury celne po wystąpieniu Wielkiej Brytanii z UE. Nie wiadomo też, czy scenariusz z tzw. elektroniczną granicą, która ułatwiłaby fizyczny przepływ towarów do i z Unii, jeszcze wchodzi w grę.

Do rozwodu pozostał niespełna rok, a granica nie jest przygotowana nawet na postój ciężarówek czekających na przepuszczenie przez celników czy pograniczników — brakuje np. parkingów. Z szacunków KMPG wynika, że zaledwie dwuminutowe opóźnienie w przepływie importowanych czy eksportowanych przez Dover towarów może spowodować korek o długości 27 km. Zapewnienie niezakłóconego przepływu towarów między kontynentem a Wyspami jest więc bardzo ważne. Brexit formalnie ma obowiązywać od 29 marca 2019 r. Tymczasem UE i Wielka Brytania cały czas są w trakcie skomplikowanych negocjacji i nie wiadomo dokadnie, jak rozwód wpłynie na warunki handlowe i związane z tym kwestie celne oraz transport.

Będziemy elastycznie dostosowywać procesy operacyjne i ofertę, aby spełniały wymogi prawne i odpowiadały potrzebom rynku. Obejmuje to zapewnienie magazynów, logistykę kontraktową i usługi dodane — zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Europie — dla klientów, którzy zdecydują się np. utrzymywać zapasy produktów w niedużej odległości od rynków po obu stronach granicy — mówi Nick Lowe, dyrektor zarządzający Dachser Wielka Brytania.

Plan rządu Wielkiej Brytanii dotyczący brexitu oraz jego pozycja negocjacyjna wykluczają pozostanie kraju w unii celnej oraz na tzw. jednolitym rynku. Transport towarów do i z Wielkiej Brytanii stanie się więc zapewne bardziej skomplikowany i czasochłonny. To stawia pod znakiem zapytania sprawne działanie zintegrowanych łańcuchów dostaw między Wielką Brytanią a UE, które powstały między wieloma sektorami przemysłu w ciągu 25 lat wolnego przepływu towarów. Do czasu opracowania nowego modelu zasad celnych i porozumień handlowych firmy nie mogą rozpocząć adaptacji swoich systemów — pod względem administracyjnym, finansowym i prawnym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Brexit niepokoi operatorów