Bruksela prześwietli kolejową pomoc

opublikowano: 23-01-2018, 22:00

Komisja Europejska wszczęła oficjalne postępowanie dotyczące wsparcia udzielonego Przewozom Regionalnym. Ceną może być podniesiony semafor dla konkurencji.

W tym roku kończy się realizacja programu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Czy spółka będzie mogła zakończyć go z sukcesem — zależy od Komisji Europejskiej. Od miesięcy konsultuje się ona z polskimi urzędnikami, a obecnie wszczęła oficjalne postępowanie dotyczące udzielonej spółce pomocy publicznej przeznaczonej właśnie na restrukturyzację. W 2015 r. Przewozy Regionalne otrzymały 770 mln zł od Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP). Dzięki temu spłaciły zobowiązania wobec PKP Polskich Linii Kolejowych oraz PKP Energetyka. Bruksela sprawdzi, czy wsparcie z ARP narusza unijne zasady zdrowej konkurencji.

Przewozy Regionalne
Zobacz więcej

Przewozy Regionalne Fot. Facebook

— Spółka Przewozy Regionalne korzystała już w przeszłości z pomocy państwa — twierdzi Margrethe Vestager, unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji. Zgodnie z europejskimi zasadami przedsiębiorstwo może otrzymać pomoc publiczną tylko raz na dziesięć lat. Bruksela musi zbadać, czy w przypadku Przewozów Regionalnych wsparcia nie udzielano częściej. Na przykład w 2007 r., kiedy zapadały decyzje o usamorządowieniu kolejowej spółki, zdecydowano też o jej oddłużeniu. Czy Komisja Europejska uzna to za pomoc? Na to pytanie odpowie pewnie postępowanie. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, zwraca uwagę, że unijni komisarze zbadają również, jakie działania kompensacyjne podjęły Przewozy Regionalne w zamian za otrzymaną pomoc publiczną. Komisja Europejska zawsze wymaga rekompensat, by dzięki wsparciu firmy nie miały nadmiernej przewagi nad innymi podmiotami rynkowymi.

— Tymczasem Przewozy Regionalne w trakcie realizacji planu naprawczego nie wdrożyły żadnych działań kompensacyjnych, poza zlikwidowaniem połączeń InterRegio, których los i tak był przesądzony. Postępowanie Komisji Europejskiej wyjaśni, jakie ewentualnie działania kompensacyjne spółka będzie musiała podjąć — mówi Jakub Majewski. Dopiero wówczas może okazać się, jakie będą realne skutki realizacji programu naprawczego. Rząd próbował pomagać spółce w rekompensowaniu pomocy i przygotował projekt ustawy, który ma przyśpieszyć liberalizację rynku przewozowego i zwiększyć konkurencję na polskim rynku. Zaproponowano jednak wdrożenie zmian od 2030 r. — 15 lat po dokapitalizowaniu Przewozów Regionalnych. Jakub Majewski uważa, że to próba odsunięcia konsekwencji ad kalendas graecas.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Bruksela prześwietli kolejową pomoc