Budopol planuje kolejną emisję
Wrocławski Budopol podjął w środę uchwałę o przedsięwzięciu działań marketingowych związanych z zamiarem przygotowania kolejnej emisji akcji spółki. Jeżeli decyzja ta uzyska pozytywny odzew rynku, zarząd Budopolu będzie chciał jak najszybciej przeprowadzić publiczną subskrypcję nowej serii akcji.
PODJĘTE przez Budopol działania mają obecnie na celu wybadanie rynku i oszacowanie ewentualnego zainteresowania inwestorów akcjami spółki.
NA RAZIE chcemy jedynie zwrócić się do potencjalnych inwestorów, współpracujących z nami firm z takim zapytaniem. Dopiero gdy zbierzemy materiały i uzyskamy wiarygodne wyniki, podejmiemy odpowiednie decyzje. W obecnej chwili nie możemy podać żadnych szczegółów — tłumaczy Wojciech Chodyła, kierownik biura spółki.
GŁÓWNYM celem przyszłej emisji ma być pozyskanie środków potrzebnych na dalszy dynamiczny rozwój spółki. Podobne priorytety miały też poprzednie emisje akcji skierowane na sfinansowanie programu inwestycyjnego.
NAJWIĘKSZYM udziałowcem spółki jest warszawski Mostostal Export, który jest w posiadaniu (stan na 28.12.1998 r.) 2,94 mln akcji spółki, stanowiących 65,29 proc. jego kapitału akcyjnego.
ZDANIEM Jerzego Saka, dyrektora biura zarządu Mostostalu Export, a równocześnie przewodniczacego rady nadzorczej Budopolu, Mostostal obecnie nie jest zainteresowany zwiększeniem swoich udziałów we wrocławskiej spółce.
NIE MOŻNA jednak wykluczyć, że nasze stanowisko ulegnie zmianie. Na pewno nie dopuścimy do tego, by nasz udział w Budopolu spadł poniżej 50 proc. Chcemy pozostać podmiotem dominującym. Nie mamy jednak nic przeciwko temu, by znalazł się też jakiś inny inwestor branżowy zainteresowany wejściem do spółki — konkluduje Jerzy Sak.
PODSTAWOWYM przedmiotem działalności Budopolu jest produkcja budowlano-montażowa, produkcja pomocnicza oraz usługi niematerialne, obejmujące między innymi wynajem pomieszczeń. Największe przychody realizowane są z produkcji budowlano-montażowej i oscylują w granicach 80-90 proc. Działalność spółki skoncentrowana jest przede wszystkim na terenie województwa dolnośląskiego. Największymi odbiorcami wyrobów i usług spółki są sektory: służby zdrowia, szkolnictwa, przemysłu energetycznego i spożywczego.
WYNIKI finansowe spółki na tle branży prezentują się dość dobrze. Po jedenastu miesiącach 1998 roku, Budopol uzyskał przychody ze sprzedaży wysokości 32,6 mln zł, co w porównaniu z całym 1997 rokiem oznacza ponad 35-proc. wzrost. Na koniec listopada 1998 roku, wypracowany przez spółkę zysk netto zamknął się kwotą 802,7 tys. zł i był wyższy niż w 1997 roku o prawie 57 proc. Plany zarządu zakładają, że w 1998 roku sprzedaż osiągnie poziom 33,3 mln zł, a zysk netto 0,85 mln zł. Prognozy na 1999 rok mówią o dalszym wzroście tych wartości. W przypadku sprzedaży o 18,6 proc., do wysokości 39,5 mln zł. W tym samym czasie wynik finansowy netto powinien wzrosnąć o około 22 proc. i wynieść nieco ponad 1 mln zł.
AKCJE Budopolu notowane są na rynku wolnym warszawskiej giełdy od 9 kwietnia 1998 roku. Debiut na GPW był udany, a kurs pierwszego notowania (3,80 zł) był o prawie 27 proc. wyższy od ceny emisyjnej. Po kilku sesjach zostało osiągnięte maksimum cenowe (4,95 zł), jednak potem załamanie koniunktury na giełdzie doprowadziło do gwałtownego spadku wartości akcji, których cena obniżyła się aż do 2,60 zł i nie może do tej pory wybić się powyżej ceny debiutu. W obrocie giełdowym znajduje się 4,5 mln akcji spółki serii od A do E o wartości nominalnej 1 zł.
ZE WSKAŹNIKÓW rynkowych Budopolu wynika, że spółka jest znacznie wyżej wyceniana niż konkurencja. Poziom wskaźnika C/Z wynosi obecnie około 18,5, gdy dla całej branży 10,1. Wartość wskaźnika C/WK oscyluje wokół 1,66 i jest wyższa od średniej o 0,53. Zdaniem analityków, Budopol jest spółką przyszłościową o dużym potencjale wzrostu. Jednak dalsze losy spółki wiążą ze znalezieniem przez nią silnego inwestora lub ściślejszą współpracę z dotychczasowym głównym udziałowcem.