W I kwartale 2021 r. do użytku oddano jedynie 66,6 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej. Tylko za sprawą otwarcia pod szyldem Castoramy trzech byłych obiektów Tesco (Tychy, Ruda Śląska i Starogard Gdański), obiekty wielkopowierzchniowe zdominowały tym razem strukturę nowej podaży uzyskując udział 54 proc. powierzchni. Jak zauważają eksperci BNP Paribas Real Estate Poland (BNP PREP) udział parków handlowych w nowej podaży rośnie, natomiast widać mniejszą aktywność związaną z rozwojem i przebudową centrów handlowych, które przestały być dominującym formatem rozwijanym na rynku handlowym w Polsce. Jest to związane z trudną sytuacją centrów wywołaną pandemią COVID-19. Z uwagi na duże nakłady inwestycyjne potrzebne do realizacji prac modernizacyjnych, inwestorzy na razie zachowują ostrożność w prowadzeniu takich działań.
Udział parków handlowych w nowej powierzchni stanowi ok. 35 proc. za sprawą otwarcia: Pasażu Warmińskiego w Lidzbarku Warmińskim, Aura Park Nakło nad Notecią oraz Atut Bielany w Krakowie.
Na koniec I kwartału w budowie było ok. 390 tys. m kw. powierzchni handlowej, która ma zostać oddana do użytku do końca 2021 r. Wśród obiektów w budowie dominują małe i średnie centra handlowe oraz parki handlowe, ponad 53 proc. powierzchni zlokalizowane jest w miastach do 50 tys. mieszkańców, a tylko 14 proc. w największych aglomeracjach.
– Udział parków handlowych w zasobach powierzchni handlowej rośnie z każdym rokiem, a nowa rzeczywistość COVID-19 pokazała, że ten format pozostaje odporny na skutki kryzysu. Na koniec I kwartału 2021 r. parki handlowe stanowiły 40 proc. powierzchni pozostającej w budowie. W formacie tym dominują małe projekty o powierzchni najmu od 5 tys. m kw. do 10 tys. m kw., zlokalizowane w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Rozwój tego segmentu jest konsekwencją ekspansji sieci dyskontowych, rozwijających się głównie w formatach małych centrów i wygodnych parków handlowych – mówi Małgorzata Fibakiewicz, dyrektor działu business intelligence hub & consultancy, BNP PREP.
Jak wskazuje CBRE w swoim raporcie o parkach handlowych, obiekty te zajmują już 1,97 mln m kw. i mają 15-procentowy udział w całkowitej powierzchni handlowej w Polsce, która liczy niemal 12,8 mln m kw. Zdecydowana większość istniejących parków handlowych powstała w ciągu ostatnich 10 lat, a tylko w 2020 r. rynek powiększył się o ponad 200 tys. m kw. takiej powierzchni. Prognozy przewidują, że do 2030 r. parki handlowe mogą stanowić 28 proc. całego rynku.
Jako inne nowości widoczne obecnie na rynku nieruchomości handlowych eksperci BNP PREP wymieniają coraz częściej pojawiające się w centrach handlowych sklepy typu pop-up. Sklepy tymczasowe to z jednej strony atrakcyjna propozycja dla rozwijających się marek, a z drugiej sposób na obniżenie poziomu pustostanów w obiekcie handlowym. Centra handlowe decydują się również na wynajęcie powierzchni sklepom typu second-hand.