Lepiej późno, niż wcale. Bumech zapowiadał przypłynięcie pierwszego statku z węglem już w sierpniu, ale znalezienie odpowiedniego partnera potrwało dłużej. Teraz, zgodnie z zawartą właśnie umową, do 31 marca 2024 r. realizowane będą dostawy węgla przez podmiot, dla którego polska firma będzie jedynym klientem. Bumech będzie miał swobodę w określaniu poziomu comiesięcznej sprzedaży.
“Zgodnie z zawartym w umowie harmonogramem, w miarę upływu czasu poziom comiesięcznych dostaw węgla będzie zwiększany z 50 tys. ton do 100 tys. ton” - podano.
Dla zabezpieczenia oczekiwanej jakości kupowanego surowca, pobieraniem próbek w porcie załadunku i analizą jakości zajmie się Société Générale de Surveillance.
“Całkowita cena zakupu węgla będzie uwzględniała rzeczywistą cenę zakupu surowca przez sprzedającego, koszty spedycji, przeładunku w porcie, rozliczeń oraz opłatę dla sprzedającego” - dodano.
Umowa może być wypowiedziana w trybie natychmiastowym, a Bumech ma dodatkowo prawo wypowiedzenia umowy z miesięcznym wypowiedzeniem, gdy średni miesięczny wskaźnik cen API2-ARA spadnie o 35 proc. względem średniej ceny notowań API2-ARA z sierpnia 2022 r.
– Od momentu powstania zarysu tego projektu w grę wchodził zakup węgla wyłącznie o odpowiedniej jakości i ściśle określonych parametrach. To kluczowe z punktu widzenia potrzeb naszych klientów, którzy oczekują konkretnego produktu oraz naszych wymogów produkcyjnych. Cztery miesiące trwały prace nad doborem właściwego źródła, posiadającego produkt, zbliżony do parametrów polskiego węgla. Chcemy w obszarze importu, uczestniczyć w całym procesie produkcyjno-logistycznym, dzięki czemu będziemy w 100 proc. pewni jakości. Tylko takie podejście pozwoli nam realizację naszego głównego założenia, że dzięki sprowadzeniu surowca z zagranicy i poddaniu go obróbce z wykorzystaniem węgla z kopalni Silesia, istotnie zwiększymy podaż takiego surowca, na który czekają nasi kontrahenci – mówi Artur Siewierski, prezes Bumechu.
Jego poprzednik - Andrzej Buczak - deklarował możliwość sprowadzenia nawet 2 mln ton węgla. Półtoraroczna umowa daje możliwość sprowadzenia co najmniej 0,9 mln ton (dla porównania - tegoroczna produkcja zależnego PG Silesia ma wynieść co najmniej 1,65 mln ton). Aby usprawnić logistykę Bumech zapowiedział inwestycje w wysokości 52 mln zł w modernizację infrastruktury portowej do obsługi transportu morskiego i kolejowego w porcie w Świnoujściu. W tym celu 21 lipca podpisano z OT Logistics umowę o współpracy strategicznej.