Business Sentiment Index: Polacy ostrożnie optymistyczni

DI
12-10-2010, 13:43

Szefowie polskich firm są ostrożnymi optymistami. A 25 proc. zapowiada zwiększenie zatrudnienia – wynika z  najnowszego badania Business Sentiment Index.

80 proc. kadry kierowniczej w Polsce ocenia perspektywy finansowe dla swojej firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy pozytywnie. Taki sam odsetek badanych widzi potencjał dla wprowadzenia nowych produktów i usług na rynek. Polacy znajdują się w czołówce państw Europy Środkowej pod względem poziomu optymizmu, jednak wskaźnik ten obniżył się w ciągu ostatnich kilku miesięcy – wynika z najnowszej edycji cyklicznego badania Business Sentiment Index prowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.

Wyniki czwartej edycji badania „Business Sentiment Index” opracowanego przez firmę doradczą Deloitte dowodzą, że członkowie kadry kierowniczej z ostrożnym optymizmem podchodzą do kwestii odrodzenia gospodarczego w regionie. Wzrost optymizmu notuje się od czasu pierwszego badania przeprowadzonego we wrześniu 2009 r. Wprawdzie zdania nt. tempa odradzania się gospodarki są podzielone, jednak analiza odpowiedzi pochodzących z poszczególnych krajów wskazuje, że nastroje w Europie Środkowej poprawiają się szybciej niż w innych regionach. Interesujący jest fakt, że w poprzednich edycjach badania najbardziej optymistyczne wyniki spośród sześciu badanych krajów uzyskiwała Polska, a obecnie o 8 punktów procentowych wyprzedziła ją Słowacja. „W Polsce mamy do czynienia z pewnym urealnieniem trendu wzrostowego – po raz pierwszy od roku widać spadek pozytywnych odpowiedzi dotyczących prognoz dla sytuacji gospodarczej. W dwóch poprzednich edycjach badania poziom optymizmu wynosił ponad 70 proc, w ostatniej spadł do 63 proc., ale jest to wciąż wysoki odsetek” - mówi Rafał Antczak, wiceprezes Deloitte.
Należy mieć jednak na uwadze, że percepcja sytuacji gospodarczej w innych krajach wygląda jeszcze mniej optymistycznie. Na Węgrzech nastroje wykazują stagnację, rośnie natomiast optymizm w Chorwacji i Czechach, choć respondenci z tych krajów z pewną rezerwą odnoszą się do najbliższego półrocza. W Rumunii nastąpiła znacząca zmiana nastawienia – optymizm tamtejszych menedżerów spadł o 10 punktów procentowych - z 47 proc. w kwietniu do 37 proc. we wrześniu br.

Jednak oceny sytuacji firm są zdecydowanie lepsze niż oceny gospodarek. W całym regionie duże firmy prognozują wzrost wydatków inwestycyjnych w perspektywie najbliższych 12 miesięcy. Od czasu pierwszego badania dwukrotnie wzrosła liczba respondentów przekonanych o zwiększeniu wydatków na inwestycje – 41 proc. pozytywnych odpowiedzi we wrześniu 2010 r. w porównaniu do 19 proc. we wrześniu 2009 r. Największy optymizm widoczny jest w Polsce i Słowacji, gdzie 52 proc. respondentów oczekuje zwiększenia wydatków na dobra inwestycyjne w ciągu najbliższych 12 miesięcy w porównaniu z 10 proc. podobnych wskazań w pierwszym badaniu we wrześniu 2009 r. Możliwe więc, że rosnące inwestycje pociągną wreszcie wzrost zatrudnienia, gdyż już ¼  szefów firm uważa, że w ciągu najbliższych miesięcy zwiększy zatrudnienie, we wrześniu ubiegłego roku zdanie to podzielało zaledwie 12 proc. respondentów. Polscy menedżerowie są w tej kategorii największymi optymistami w regionie – 40 proc. z nich szacuje, że w nadchodzących 12 miesiącach będzie rekrutować nowych pracowników. Na drugim miejscu są Słowacy, z wynikiem gorszym o 8 punktów procentowych (32 proc.).

"Kadra kierownicza największych firm Europy Środkowej z nie widzi większych problemów w dostępności kredytów. Choć w Polsce nastroje co do dostępności kredytów pogorszyły się w porównaniu z poprzednim badaniem w kwietniu 2010 r., to wciąż zdecydowana większość (77 proc.) menedżerów wykazuje optymizm co do obecnej dostępności kredytu, a jedynie 10 proc. uważa, że kredyt jest raczej lub bardzo trudno dostępny” – stwierdza Rafał Antczak z Deloitte.

Nowością w tej edycji badania są pytania dotyczące innowacyjności w firmach. 57 proc. respondentów w Polsce uważa, że w ich przedsiębiorstwach niedostatecznie wspiera się proces identyfikacji i opracowania innowacyjnych rozwiązań. Wyższy wskaźnik negatywnych odpowiedzi odnotowano jedynie w Czechach. „Kadra zarządzająca w Polsce jest przekonana, że konieczny jest wzrost zaangażowania w działania innowacyjne. Świadczy o tym największy odsetek pozytywnych odpowiedzi spośród badanych krajów – 47 proc., jednak rzeczywisty zakres działań nie odpowiada temu przekonaniu. Podejście do innowacyjności w Polsce jest wciąż obarczone dużą dozą ostrożności” - zaznacza Michał Turczyk, Starszy Menedżer w zespole R&D and Government Incentives, Deloitte.

Indeks Deloitte Business Sentiment jest analizą opartą na badaniu opinii i oczekiwań prezesów największych firm w Chorwacji, Czechach, na Węgrzech, w Polsce, Rumunii i Słowacji. Wyniki pierwszego Indeksu zostały opublikowane we wrześniu 2009 r. Grupa respondentów obejmowała niemal 200 prezesów największych firm w regionie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Business Sentiment Index: Polacy ostrożnie optymistyczni