Producent gier VR widzi duże zainteresowanie swoją najważniejszą grą, której premierę zaplanowano na przyszły tydzień. Jednak największej sprzedaży spodziewa się kilka miesięcy później, w wersji na Oculus Quest
Notowany od grudnia 2019 r. na NewConnect Carbon Studio to jeden z nielicznych giełdowych producentów gier dedykowanych wirtualnej rzeczywistości (VR). Od blisko dwóch lat pracuje nad grą „Warhammer Age of Sigmar: Tempestfall”. To przygodowa gra akcji, która pozwoli graczom wcielić się w postać Lorda Arcanum i walczyć z przeciwnikami w Królestwach Śmiertelników. Licencji na produkcję w znanym uniwersum Warhammera udzieliła firma Games Workshop, która wspiera też Carbon Studio w wydaniu tytułu.
Gra miała być pierwotnie wydana w pierwszym kwartale 2021 r., ale premierę przesunięto. Pod koniec października Carbon Studio ogłosiło, że odbędzie się ona 17 listopada i w pierwszej kolejności tytuł będzie dostępny na PC VR na platformach Steam, Oculus Store i Viveport.

Optymizm spółki, niepewność inwestorów
Od ogłoszenia daty premiery kurs akcji Carbon Studio w ciągu kilku dni spadł o blisko 22 proc. Nie wiadomo, co wystraszyło inwestorów. Zarząd Carbon Studio jest dobrej myśli.
- Zainteresowanie, które widzimy w social mediach, jeśli chodzi np. o trailery gry, jest kilkukrotnie lub nawet kilkunastokrotnie większe niż w przypadku poprzednich tytułów – to nastraja nas dość optymistycznie – mówi Aleksander Caban, członek zarządu Crabon Studio.
W ciągu trzech lat od premiery flagowej serii Carbon Studio, „The Wizards”, gra sprzedała się w ponad 250 tys. kopii.
- Długoterminowy potencjał sprzedażowy „Warhammera” oceniam nawet na kilka razy wyższy – mówi członek zarządu.
Mówi jednocześnie, że tzw. wishlista Steam gry „Warhammer Age of Sigmar: Tempestfall”, jest obecnie trzy razy większa niż w przypadku „The Wizards” w dniu premiery.
- Warto jednak pamiętać, że w przypadku naszych ostatnich trzech gier przyrost wishlisty był najbardziej widoczny w ciągu trzech dni przed premierą – informuje Aleksander Caban.
Jednak zarząd Carbon Studio przy ocenie potencjału tytułu większą wagę przykłada do zainteresowania grą w social mediach niż do wishlisty.
- Wishlista daje pewien ogląd sytuacji, ale nie jest czymś, do czego się mocno odnosimy. W przypadku zwykłych gier PC konwersja wishlisty na sprzedaż jest na pewno wyższa. W przypadku gier VR trzeba być bardziej ostrożnym – mówi członek zarządu.
Długi ogon sprzedażowy
Zgodnie z pierwotnymi założeniami budżet produkcyjny „Warhammer Age of Sigmar: Tempestfall” to 2,1 mln zł, a marketingowy 0,2 mln zł. Chociaż prace nad grą trwały dłużej niż pierwotnie planowano, budżet gry się nie zwiększył, gdyż pierwotnie obejmował także dodatki do gry, które ostatecznie znalazły się w wersji podstawowej. Carbon Studio zakłada, że poniesione nakłady zwrócą się relatywnie szybko.
- Koszty produkcji i marketingu powinny się zwrócić do końca roku. To jest w realistycznym scenariuszu – informuje Aleksander Caban.
Do czasu zwrotu kosztów produkcji przychody z gry będą trafiały w większości do Carbon Studio. Po zwrocie częścią przychodów spółka będzie się dzielić z udzielającym licencji - Games Workshop.
Choć listopadowa premiera jest dla Carbon Studio ważna (szczególnie to, jak gracze przyjmą produkcję), w przypadku gry VR sprzedaż jest bardzo mocno rozciągnięta w czasie. Kluczowa dla gry wyprodukowanej przez Carbon Studio będzie premiera na Oculus Quest.
- To Oculus Quest jest teraz naszą najważniejszą platformą. Premiera na nią odbędzie się w perspektywie kilku miesięcy. To właśnie z tej platformy uzyskujemy w ostatnich miesiącach najwięcej przychodów – mówi członek zarządu.
Chłonność rynku gier VR uzależniona jest od liczby urządzeń posiadanych przez graczy. Obecnie szacowana jest na ponad 20 mln szt. i ma ich przybywać po kilka milionów sztuk rocznie. Według danych Counterpoint z gogli Oculus na koniec ubiegłego roku korzystała ponad połowa graczy VR. Na drugim miejscu były urządzenia Sony, z których korzystało 12 proc. graczy.
Z czasem gra Carbon Studio ma debiutować na kolejne urządzenia VR.
- Jest ich całkiem sporo - jak choćby PSVR. Można więc powiedzieć, że takich premier będziemy mieć jeszcze kilka – mówi Aleksander Caban.
Spółka przewiduje wydanie dodatków do gry w wersji na PC VR i Oculus. Obecnie są w fazie przygotowania.
Premiera „Warhammer Age of Sigmar: Tempestfall” nie wyczerpuje produkcyjnych planów Carbon Studio. Niebawem spółka ogłosi nowy projekt. Na razie jego szczegóły pozostają tajemnicą.