Carlsberg przespał letni sezon, innym szło lepiej

Katarzyna Kozińska
opublikowano: 25-10-2002, 00:00

Wyniki sprzedaży spółek piwowarskich pokazują, że letni sezon najlepiej wykorzystała Kompania Piwowarska. Po dziewięciu miesiącach ustępuje liderowi — Grupie Żywiec — zaledwie o ułamek procentu. Obietnice Okocimia, niestety, nie sprawdziły się.

Grupa Carlsberg-Okocim nie zrealizuje jużj w tym roku zapowiedzi podwyższenia udziałów w rynku piwa do 15 proc. Wyniki sprzedaży w trzecim kwartale, czyli de facto w najlepszym, letnim sezonie dla branży, pokazują spadek udziałów w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.Pozycja Okocimia, mimo większego wolumenu sprzedaży niż w trzecim kwartale 2001 r., zmniejszyła się z 14,9 do 13,7 proc.

Gorsza jest też pozycja spółki po podsumowaniu sprzedaży dziewięciomiesięcznej. Do końca września grupa (łącznie z browarem Piast, który należy do duńskiego Carlsberga) sprzedała 2,86 mln hl piwa, czyli o 70 tys. hl mniej niż w trzech kwartałach 2001 r. Jej udział w rynku spadł do 13,5 proc.

— Porządkując marki w środku sezonu spółka przegapiła możliwości letniej sprzedaży — ocenia Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao.

Reorganizację Okocimia wykorzystali dwaj najwięksi gracze, umocniając pozycje. Największy wzrost w okresie letnim wykazała Grupa Żywiec (GŻ), która zwiększyła sprzedaż z 2,23 do 2,57 mln hl piwa (15,3-proc. wzrost). Największą sprzedaż zanotowała jednak Kompania Piwowarska (KP — 13,1 proc. wzrostu). Jej nowa marka piwa: Dębowe Mocne, była także jedną z przyczyn gorszej sprzedaży Okocimia. Od dłuższego czasu KP depcze po piętach Żywcowi, największemu rywalowi. Z 34,1-proc. udziałem w rynku stała się liderem trzeciego kwartału. Heineken, właściciel Żywca, nie oddał jednak jeszcze pola.

Zdaniem Bogny Sikorskiej, choć po dziewięciu miesiącach KP istotnie zmniejszyła dystans do Grupy Żywiec (KP — 30,9 proc. rynku, GŻ — 31,1 proc. rynku), w tym roku nie zdoła wyprzeć konkurenta.

— Od kilku lat KP ma dobre wyniki sprzedaży w sezonie, później trochę odpuszcza. Dlatego sądzę, że w tym roku nie dogoni już Żywca. Jednak przy tak małej różnicy w przyszłym roku wszystko może się zdarzyć — dodaje Bogna Sikorska.

Cały sektor piwny zanotował szacunkowy 7 proc. wzrostu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Carlsberg przespał letni sezon, innym szło lepiej