CAS: grupa TP może stracić na zmianie marki Idea na Orange

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 07-11-2005, 16:39

Z raportu Centrum im. Adama Smitha (CAS) wynika, że Grupa Telekomunikacji Polskiej (TP) może stracić na zmianie marki sieci komórkowej Idea na Orange, która należy do operatora komórkowego PTK Centertel.

Z raportu Centrum im. Adama Smitha (CAS) wynika, że Grupa Telekomunikacji Polskiej (TP) może stracić na zmianie marki sieci komórkowej Idea na Orange, która należy do operatora komórkowego PTK Centertel.

    TP uważa informacje zawarte w zaprezentowanym w poniedziałek raporcie za pomówienia i zapowiada podjęcie kroków prawnych w celu obrony swojego dobrego imienia.

    Według eksperta Centrum, Andrzeja Piotrowskiego, straty, jakie poniesie TP na zmianie marki, mogą osiągnąć nawet 1 mld USD. "W skład tej kwoty wchodzi od 0,9 mld zł do 1,6 mld zł, które PTK Centertel będzie musiało zapłacić w ciągu 10 lat za wprowadzenie marki Orange, 100 mln zł na wypromowanie nowej marki na polskim rynku oraz wartość marki Idea - 1,4 mld zł, z której zrezygnowano" - powiedział Piotrowski na konferencji prasowej.

    Dodał, że z badań, które we wrześniu br. na zlecenie CAS przeprowadził TNS OBOP, wynika, iż nowa marka PTK Centertel była rozpoznawana jedynie przez 49 proc. Polaków, a 8 proc. kojarzyła się z nowym napojem. "Aż 43 proc. jej nie znało. Natomiast markę Idea spontanicznie rozpoznawało 86 proc. badanych" - powiedział analityk CAS.

    W swoim raporcie CAS negatywnie odnosi się także do decyzji TP o odkupieniu 34 proc. akcji PTK Centertel od France Telecom. "France Telecom przeprowadził w Polsce operację w stylu +zjeść ciastko i mieć ciastko+. Sprzedaje akcje PTK Centertela, ale nadal będzie nad nimi miał pośrednią kontrolę, ponieważ jest głównym akcjonariuszem TP" - zaznaczył Piotrowski.

    Zwrócił uwagę, że w przyszłości TP nie będzie mogła sprzedać tych akcji ze względu na ich strategiczne znaczenie.

    Przedstawiciele CAS uważają, że przy przeprowadzeniu tych dwóch operacji mogło dojść do naruszenia prawa ze strony władz TP i PTK Centertel. Jak zaznaczyli w raporcie, chodzi o działanie na szkodę spółki, wyrządzenie znacznej szkody majątkowej oraz sztuczne zawyżanie kosztów przedsiębiorstwa poprzez zawarcie umowy licencyjnej. Według raportu, Skarb Państwa może w ten sposób utracić 171 mln zł z tytułu nieodprowadzonego podatku dochodowego.

    Obecny na konferencji poseł PiS Krzysztof Tchórzewski podkreślił, że jest zszokowany raportem CAS. "Pomimo tego, że w Polsce nie mamy potężnych korporacji, to okazuje się, że występują przestępstwa +białych kołnierzyków+" - powiedział.

    "Zarzuty prezentowane w raporcie Centrum im. Adam Smitha są bezpodstawne i mają charakter pomówień i insynuacji. TP podejmie kroki prawne w celu obrony dobrego imienia spółki, jej zarządu i rady nadzorczej" - powiedział w poniedziałek dziennikarzom wiceprezes TP Roger de Bazelaire.

    Według rzeczniczki TP Barbary Górskiej, jednym z tych kroków będzie poinformowanie Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o tym, że CAS mógł dopuścić się manipulacji instrumentami finansowymi, rozpowszechniając nieprawdziwe informacje.

    De Bazelaire podkreślił, że zarówno zmiana marki Idea na Orange, jak i decyzja o zakupie 34 proc. akcji Centertela przez TP "została pozytywnie oceniona przez rynek i analityków", a opinię CAS uznał za "odosobnioną i marginalną". "Centrum w swoim raporcie nie bierze pod uwagę korzyści ekonomicznych, które wynikają ze zmiany marki" - ocenił de Bazelaire. Jak poinformował, obie decyzje były poprzedzone analizami i nie były zaskoczeniem,ponieważ mówiło się o nich od kilku miesięcy.

    Przekonywał, że TP zdecydowała się na przyjęcie globalnej marki, by zrobić to jako pierwsza w Polsce, zanim zrobią to inni europejscy operatorzy, mający udziały w polskich operatorach komórkowych (Deutsche Telecom i Vodafone).

    Według niego, zmiana marki i zakup akcji mają na celu umocnienie pozycji Grupy TP na rynku telefonii komórkowej. "Chcemy być numerem jeden na tym rynku w 2007 roku" - zaznaczył de Bazelaire.

    19 września PTK Centertel zastąpiła swoją dotychczasową markę Idea, należącą do France Telecom, marką Orange. W zamian za prawo do używania marki Orange polski operator komórkowy zobowiązał się przez 10 lat płacić opłatę licencyjną w wysokości 1,6 proc. swoich przychodów. W 2004 roku przychody operatora wyniosły ponad 5,6 mld zł.

    Pod koniec października TP poinformowała, że podpisała wstępną umowę kupna od France Telecom 34 proc. akcji PTK Centertel za 4,88 mld zł. TP do 16 listopada ma zapłacić pierwszą ratę w wysokości 3,88 mld zł, a druga rata w wysokości 1 mld zł zostanie zapłacona 14 grudnia. Po tej transakcji Telekomunikacja będzie miała 100 proc. PTK Centertel.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane