Centra handlowe rozmawiają z klientem

Handel Systemy IT w galeriach sprzedają, czuwają, śledzą i nie pozwalają klientom się zgubić

Już na etapie budowy obiektu handlowego deweloper planuje, jak zaskoczyć klienta.

OSOBISTY
PRZEWODNIK
Zobacz więcej

OSOBISTY PRZEWODNIK

W warszawskiej Galerii Północnej i niektórych innych centrach handlowych sensory sczytują numery rejestracyjne samochodów po zaparkowaniu, dzięki czemu klienci mogą je potem zlokalizować za pomocą infokiosków przy wejściach na parking.[ Fot. Marek Wiśniewski

— Najczęstszym rozwiązaniem są wielkoformatowe ekrany led (Posnania, Serenada, nowa część Arkadii), które spełniają funkcje marketingowe: promują produkty i marki najemców, ale też wydarzenia czy markę konkretnej galerii — mówi Paweł Kotlarski z CBRE.

Inne nowinki to strefy z grami, elektroniczne dzieła sztuki (Wrocław), interaktywne podłogi, a nawet sufity (Galeria Kazimierz). Kiedy idziemy, taki sufit bądź podłoga wchodzą z nami w interakcje — pojawiają się kolory lub obrazy. W Galerii Północnej oświetlenie południowej fasady uruchamiane jest przez klientów — w chodniku znajdują się czujniki, które reagują na nacisk i pod jego wpływem zmieniają oświetlenie.

Zarządcy takich obiektów także sięgają po nowinki technologiczne, gdy np. dążą do zwiększenia ruchu w miejscach galerii, gdzie jest niewielu klientów, dodając tam interaktywne place zabaw, strefy gier wideo czy ekrany z grami dotykowymi. Również Złote Tarasy wykorzystują trendy komunikacji digitalowej, by budować świadomość marki, angażować i wspierać sprzedaż.

— Rozwiązania wdrażane przez nas wykorzystują technologię VR (wirtualnej rzeczywistości),np. wirtualną przymierzalnię, która jest doskonałym narzędziem dla klientów ceniących wygodę — mówi Sylwia Wiszowata-Łazarz, dyrektor w dziale zarządzania nieruchomościami Cushman & Wakefield.

Niewidoczny komfort

Inteligentne budynki same dbają o komfort klientów i pracowników, jak też o bezpieczeństwo i komunikację. W odróżnieniu od interaktywnych podłóg czy spersonalizowanych komunikatów odbieranych przez klientów na smartfonach, nie powodują zdumienia — są niewidoczne.

— Mózgiem i centrum dowodzenia Galerii Północnej jest nowoczesny system BMS (building management system), do którego wprowadzane są różne dane, pozwalające na sterowanie wszystkimi procesami. Informacje zbierane są na bieżąco z ponad 15,5 tysiąca punktów pomiarowych rozmieszczonych w całym obiekcie i obejmują m.in. temperaturę, przepływy i wilgotność powietrza, bezpieczeństwo instalacji i zaworów. Wiele z tych czynników ma bezpośrednie przełożenie na samopoczucie pracowników i klientów — tłumaczy Agnieszka Nowak, dyrektor Galerii Północnej.

Śledzenie klienta

To, gdzie klientów jest więcej, a gdzie mniej, wiadomo dzięki tzw. heating maps. Mapy nasycenia, które różnymi kolorami wskazują, które miejsca w galerii są „najgorętsze” i „najzimniejsze”, powstają dzięki danym z liczników wejść do galerii lub wybranych salonów. Śledzeniu wędrówek klientów służą systemy kamer czy otwarta sieć WiFi. W Galerii Północnej nowoczesny monitoring wizyjny w jednym momencie przetwarza informacje uzyskane z ponad 300 kamer nie tylko dostarczając dane do map nasycenia, ale też alarmując ochronę lub obsługę techniczną, gdy w obiekcie dojdzie do nieprawidłowości.

— Sieć kamer na bieżąco analizuje też ruch samochodów i na tej podstawie wskazuje wolne miejsca postojowe. Dodatkowo po zaparkowaniu sensory sczytują numery rejestracyjne samochodów, dzięki czemu klienci mogą je potem znaleźć za pomocą infokiosków przy wejściach na parking — mówi Agnieszka Nowak.

Wielu odwiedzających galerie handlowe korzysta z sieci WiFi. Zyskują dostęp do aktualnych informacji na temat oferty galerii handlowej i innych treści. Podczas rejestracji w sieci za pomocą smartfonu wyrażają zgodę na przyłączenie się, dzięki czemu zbierane są dane przetwarzane przez operatora w galerii. Na ich podstawie jest tworzony indywidualny profil klienta — nawyki zakupowe, gdzie i ile czasu spędza, jaką ścieżkę pokonuje w galerii.

Powstaje tzw. fizyczna mapka wycieczki zakupowej. — Po nałożeniu kilkuset takich danych na siebie, deweloper otrzymuje m.in. informację, które sklepy są najczęściej odwiedzane — mówi Paweł Kotlarski.

Rozmowa z galerią

Najemcy i właściciel obiektu wykorzystują sieć WiFi jako platformę komunikacji z klientami. Immochan Polska, która jest właścicielem centrów, galerii i parków handlowych Auchan, regularnie korzysta np. z możliwości przeprowadzania ankiet, wyświetlanych użytkownikom zalogowanym do sieci WiFi po zakończeniu sesji. Wyniki dostarczają informacji na temat oceny oferty galerii przez klientów.

— Immochan Polska modernizuje swoje obiekty handlowe, a w tych, które przeszły gruntowne remonty (CH Auchan Gdańsk czy CH Auchan Hetmańska), klienci mogą bezpłatnie korzystać z nowoczesnych urządzeń, takich jak stoły multimedialne czy tablety. Są one również nośnikiem treści marketingowych — mówi Agnieszka Gutowska, dyrektor marketingu Immochan Polska.

Według Pawła Kotlarskiego, jedną z podstawowych technologii cyfrowych w galeriach są, stosowane już od wielu lat, tzw. wayfindery czyli infokioski, które zawierają informacje o galerii: mapy, promocje najemców, ofertę. Można je rozbudowywać np. o moduły zdjęciowe, tzw. selfie, gdzie klient może zrobić sobie zdjęcie w infokiosku i wrzucić je na swój profil społecznościowy czy profil galerii na Facebooku, za co zostanie nagrodzony (tak robi np. Galeria Kazimierz).

— W Złotych Tarasach wykorzystujemy wayfindery z nowymi, udoskonalonymi funkcjonalnościami, stosujemy beacony (liczne małe urządzenia komunikujące się w spersonalizowany sposób ze smartfonami klientów, którzy są w ich pobliżu — red.), zachęcające klientów do zakupów w ulubionych sklepach — mówi Sylwia Wiszowata-Łazarz.

Wśród wszystkich segmentów branży nieruchomości nowoczesne technologie są najbardziej widoczne w przestrzeni handlowej. Nieruchomości handlowe wyróżniają się postawieniem na rozwiązania maksymalizujące i optymalizujące sprzedaż.

— W żadnej innej części branży nie widać tak wielu elementów rozrywkowych i wywołujących zaskoczenie. Deweloperzy, zarządcy czy najemcy wolą postawić na unikalność zamiast na funkcjonalność, tak jak w obiektach biurowych — tłumaczy Paweł Kotlarski. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Centra handlowe rozmawiają z klientem