Centra handlowe stroją się na zielono

opublikowano: 25-09-2017, 22:00

Nieruchomości komercyjne: Proekologiczne rozwiązania stają się ważnym atutem dla sieci handlowych

Według Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego (PLGBC) do marca 2017 r. certyfikaty proekologiczne, głównie BREEAM, uzyskało w Polsce 86 obiektów handlowych. Stawia to powierzchnie handlowe na drugim miejscu za biurowymi w ogólnej liczbie obiektów posiadających „zielone” certyfikaty.

Powierzchnia ponad 5 tys. mkw. została obsadzona naturalną roślinnością i uzupełniona różnego rodzaju przestrzeniami umożliwiającymi zabawę i relaks. Obok funkcji rekreacyjnych ogród na dachu pełni także ważną rolę w regulacji temperatury wewnątrz obiektu.
Zobacz więcej

OGRÓD NA DACHU:

Powierzchnia ponad 5 tys. mkw. została obsadzona naturalną roślinnością i uzupełniona różnego rodzaju przestrzeniami umożliwiającymi zabawę i relaks. Obok funkcji rekreacyjnych ogród na dachu pełni także ważną rolę w regulacji temperatury wewnątrz obiektu. [FOT. ARC]

— Certyfikacja ekologiczna budynków stała się świadectwem ich wysokiej jakości — komentuje Marcin Gawroński, asesor w Sweco Consulting, ekspert w dziedzinie certyfikacji centrów handlowych.

Zielone kryterium

Zdaniem Anny Malcharek, dyrektor zarządzającej Gemini Holding, spółki zajmującej się budową i zarządzaniem własnymi centrami handlowymi, „zielone” certyfikaty potwierdzające najlepsze praktyki w zakresie zrównoważonego projektowania, budowania i użytkowania budynku są jednym z kryteriów uwzględnianych przez najemców.

— Rośnie siła nabywcza Polaków, dlatego globalne sieci handlowe postrzegają nasz rynek jako atrakcyjny. Większość z nich poszukuje powierzchni handlowej w miejscach, które zapewnią im dużo odwiedzających i potencjalnie dobre obroty. Są nastawione na najem nowoczesnych lokali, które umożliwią im integrację sprzedaży w kanałach on— i offline. Z naszego doświadczenia wynika, że znaczenie ma także interesująca koncepcja architektoniczna oraz właśnie „zielone” certyfikaty — mówi Anna Malcharek.

Marcin Gawroński wyjaśnia, że podczas procesu certyfikacji zespoły projektowe tych obiektów są nagradzane punktami m.in. za wprowadzanie rozwiązań ograniczających zanieczyszczenia odprowadzanych wód deszczowych, emisji związków freonu czy tlenków azotu. Za zanieczyszczenia uznaje się też hałas, łuny świetlne czy inwazyjne gatunki roślin. Certyfikacja bierze również pod uwagę aspekt ponownego zagospodarowania wcześniej użytkowanego terenu, ochronę flory i fauny oraz rekultywację zanieczyszczonych gruntów. Nagradza się więc wszystkie rozwiązania, które minimalizują te szkodliwe czynniki.

Uciekające ciepło

Jedną z najsilniejszych proekologicznych tendencji, jakie obecnie dostrzegają eksperci Savills, jest kwestia optymalizacji zużycia mediów. Duże centra handlowe mają np.

nadwyżkę ciepła, jaką wytwarza oświetlenie, a także lokale gastronomiczne i sami klienci. — Nadwyżkę tę można odzyskać. Istnieją specjalistyczne systemy, które zbierają ciepło z powietrza i przekazują je innemu medium, np. wodzie. Dzięki wykorzystaniu własnych zasobów galeria nie pobiera z sieci ciepłowniczej całości swojego zapotrzebowania na ciepło. Oprócz niewątpliwych walorów proekologicznych ma to przede wszystkim przełożenie na niższe opłaty eksploatacyjne — mówi Tomasz Ruczaj, dyrektor techniczny, dział zarządzania nieruchomościami i aktywami, Savills.

Przykładem obiektu, który zastosował system pomp ciepła typu powietrze-woda jest poznański Stary Browar. Dzięki temu, przy temperaturze na zewnątrz nie niższej niż minus 10 stopni Celsjusza, centrum jest w 80 proc. samowystarczalne cieplnie.

— Rozwiązania te nadal należą do rzadkości, ale zauważamy, że właściciele centrów handlowych coraz częściej rozważają ich wprowadzenie, co widać po zwiększonym popycie na usługi z zakresu audytu bilansu cieplnego budynków — mówi Tomasz Ruczaj.

Sprzyja temu oferta firm z sektora tzw. ESCO (Energy Saving Company), dzięki którym właściciele galerii mogą wdrożyć w swoich obiektach system optymalizacji zużycia energii bez ponoszenia kosztów instalacji urządzeń. Koszt początkowej inwestycji spłacany jest bowiem z oszczędności, jakie system ten przynosi w pierwszych latach działania.

Zielona Galeria

Przykładem zastosowania wielu rozwiązań proekologicznych jest otwarta 14 września na warszawskiej Białołęce Galeria Północna, która już na etapie projektu otrzymała precertyfikację na poziomie LEED Gold. Wdrożenie zakładało zmniejszenie zużycia wody pitnej, energii, redukcję emisji dwutlenku węgla w trakcie transportu, zrównoważoną gospodarkę odpadami i stworzenie przyjaznego środowiska dla odwiedzających.

— Aby ograniczyć emisję dwutlenku węgla, zadbano o lokalizację galerii zapewniającą łatwy dojazd komunikacją miejską. Ponad 160 stojaków na rowery oraz uprzywilejowane miejsca parkingowe dla pojazdów o obniżonej emisji CO 2 zachęcają do używania alternatywnych środków transportu, a na parkingu znajdują się stacje ładowania aut elektrycznych — mówi Agnieszka Nowak, dyrektor Galerii Północnej.

Zmniejszeniu zużycia energii elektrycznej służą zainstalowane w obiekcie wysoce efektywne systemy HVAC, które bezpośrednio odpowiadają za ogrzewanie, wentylację i klimatyzację w budynku. To właśnie te systemy w największym stopniu wpływają na zużycie energii. Projekt Galerii Północnej pozwala na jej zmniejszenie m.in. dzięki dużej ilości naturalnego światła pochodzącego ze świetlików dachowych oraz instalację nowoczesnych, energooszczędnych opraw oświetleniowych. Wszystkie systemy galerii zużywające energię elektryczną wyposażone zostały w precyzyjne liczniki pozwalające na kontrolę poziomu jej zużycia.

Woda z dachu

Zrównoważona gospodarka wodą wymaga redukcji zapotrzebowania na wodę pitną. W obiektach certyfikowanych w systemie LEED zużycie wody pitnej jest zredukowane nawet o 20 proc. Np. w Galerii Północnej wdrożono w tym celu bardziej efektywny i oszczędny system przepływu wody oraz toalety, miski ustępowe, umywalki i baterie, które ograniczają jej zużycie. Aranżacja ogrodu na dachu uwzględniła rośliny łatwo adaptujące się do warunków miejskich, aby zmniejszyć potrzebę ich nawadniania. Do podlewania zieleni używana jest deszczówka gromadzona w zbiornikach na dachu.

— Innym ważnym aspektem branym pod uwagę na etapie budowania galerii było użycie materiałów przyjaznych dla środowiska oraz zredukowanie ilości odpadów budowlanych. Jest to kluczowe w tak dużym budynku jak Galeria Północna. Generalny wykonawca inwestycji został poinformowany o wymaganiach certyfikacji LEED oraz zobligowany do ich wdrożenia na etapie budowy — podkreśla Agnieszka Nowak.

Wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu pozwala na redukcję zużycia surowców naturalnych, których użycie prowadzi do degradacji środowiska naturalnego. Zastosowane przy budowie Galerii Północnej materiały takie jak beton, stal czy szkło na fasadzie zawierają min. 20 proc. składowych pochodzących z recyklingu. Wykonawca został zobowiązany też do poddania recyklingowi co najmniej 75 proc. odpadów budowlanych, a ich wywóz był co miesiąc kontrolowany.

W trosce o ludzi

Jednym z priorytetów na etapie projektowania i użytkowania budynku była troska o zdrowie i bezpieczne środowisko wewnątrz Galerii Północnej. Generalny wykonawca został zobligowany do użycia materiałów o niskim poziomie emisji gazów cieplarnianych oraz wdrożenia odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych zapobiegających rozwojowi pleśni i zanieczyszczeniu systemów wentylacyjnych. W budynku zastosowano kleje, szczeliwa, farby i powłoki o ograniczonej zawartości szkodliwych lotnych związków organicznych.

— Działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego to także pozyskiwanie surowców z legalnych, sprawdzonych i bezpiecznych źródeł. 50 proc. drewna zastosowanego na tarasach, posadzkach i poręczach balustrad ma certyfikat Forest Stewardship Council — dodaje Agnieszka Nowak.

Odpowiedzialną politykę proekologiczną nowoczesnych obiektów handlowych mogą zauważyć także ich klienci. Normą w takich obiektach są kosze na śmieci ułatwiające segregację odpadów, punkty do zbierania zużytych baterii. Zakaz palenia wyrobów tytoniowych obowiązuje zarówno w samych budynkach, jak i na zewnątrz w odległości kilku metów od wejść, czerpni powietrza czy otwieralnych okien.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Centra handlowe stroją się na zielono