Ceny coraz niższe

KZ
opublikowano: 23-01-2013, 00:00

Zainteresowanych mieszkaniami nie brakuje, ale trendy cenowe mówią co innego. O optymizm trudno.

Początek roku zaznaczył się wyraźnym wzrostem aktywności klientów zainteresowanych zakupem mieszkań — wynika z raportu portalu domy.pl i Open Finance. Eksperci wyciągnęli takie wnioski na podstawie wzrostu liczby osób przeglądających oferty sprzedaży. Tych nie brakuje. Gorzej jest natomiast w segmencie działek i domów — tu zainteresowanie jest znikome.

— Zmiana tej sytuacji wymaga jeszcze czasu, ale przede wszystkim znacznych obniżek cen przez oferentów. Obecnie, przy znacznym spadku stawek na rynku mieszkaniowym, zakup za wygórowaną cenę domu czy drogiej działki pod jego budowę często stoi w rażącej sprzeczności z rachunkiem ekonomicznym — uważają analitycy. Ci, którzy mają na sprzedaż mieszkanie, są bardziej elastyczni cenowo. Według raportu Domiporta.pl i Open Finance, różnice między cenami ofertowymi a cenami transakcyjnymi coraz bardziej się zwiększają.

— Słaby popyt i warunki stawiane przez kupującychsprawiają, że sprzedający decydują się na duże upusty, oscylujące średnio w okolicach 13 proc. — wyjaśnia Agnieszka Grotkowska z Domiporta.pl.

Najwięcej — prawie 20 proc. — można wynegocjować, kupując mieszkania czteropokojowe i większe na rynku wtórnym. Stosunkowo najmniej skłonni do negocjacji są deweloperzy — największe mieszkania sprzedają ze średnio o 7 proc. niższą ceną od wyjściowej. Według indeksu cen transakcyjnych mieszkań, wyliczanego przez Open Finance, w 2012 r. mieszkania potaniały przeciętnie o 13 proc.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KZ

Polecane