Chcemy rosnąć razem z rynkiem

Barbara Warpechowska
opublikowano: 08-10-2009, 05:43

Jeden z szefów DB przekonuje, że jego firma będzie rozwijać polski rynek przewozów i nie zamierza go podbijać.

"Puls Biznesu": Wejście DB Schenker na polski rynek wzbudziło kontrowersje. Przewoźnicy prywatni przestrzegają, iż wchłonięcie PCC Rail przez DB Schenker jest najlepszą drogą do stworzenia duopolu z PKP Cargo. Czy istnieje takie ryzyko?

Karle Friedrich Rausch:
My nie widzimy takiego ryzyka. O duopolu albo dominacji nie może być mowy. Z informacji, jakie mamy, wynika, że największym prywatnym przedsiębiorstwem kolejowym w Polsce jest CTL. PCC jest na drugim miejscu i dzieli nas spora odległość od lidera.

Chciałbym też przypomnieć, że w latach 2003-08 udział prywatnych kolei w rynku zwiększył się z 12 do 23 proc. To dowodzi, że i inni konkurenci mają możliwość rozbudowy swojego potencjału.

Naszym celem jest zwiększenie przewozów kolejowych. Ich udział w rynku transportowym w Polsce zmniejszył się w ostatnich latach. Zamierzamy przeciwdziałać tym tendencjom. Liczymy, że rynek będzie rósł, bo to oznacza również nasz rozwój. Chcemy współpracować z PKP Cargo, ale pewnie będą też i takie przypadki, gdy będzie dochodziło do konkurencji między nami.

Spekuluje się, że w przejęciu PCC Rail nie chodzi o rozwijanie polskiego rynku, lecz utworzenie pomostu Niemcy — Rosja i uczynienia z Polski wyłącznie kraju tranzytowego na trasie Wschód — Zachód. Zresztą, pojawiły się informacje o planach powiązania spółek DB i Russkije Żeleznyje Dorogi (RŻD).

Polska jest drugim co do wielkości rynkiem przewozów kolejowych w Unii Europejskiej. Dlatego naszym głównym celem jest obecność na tym ważnym rynku usytuowanym w samym sercu Europy. Liczymy, że transport kolejowy będzie się rozwijał lepiej niż rynek przewozów samochodowych. Nasz partner PCC stanowi dla nas oczywiście ważną platformę działań skierowanych do Europy Wschodniej.

Poza tym udział kolei w rynku przewozów do Rosji jest również zbyt mały w stosunku do potencjalnych możliwości. Jeżeli porównamy transport morski, drogowy i kolejowy, to udział kolei wynosi zaledwie 2 proc. Uważam, że jesteśmy w stanie zaproponować klientom lepsze rozwiązania na trasie Wschód — Zachód, ale także na osi Północ — Południe. Zorganizowaliśmy przewozy towarów z Chin do Niemiec. Jednak kryzys spowodował, że ceny frachtów morskich drastycznie spadły, dlatego też popyt na nasze usługi na tych trasach jest obecnie niewystarczający.

RŻD, tak jak i inne koleje, jest natomiast ważnym partnerem w rozwoju transgranicznych przewozów na Wschód.

None
None
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane