Na polskim rynku pojawił się Geely — jeden z największych chińskich koncernów motoryzacyjnych, do którego od dekady należy marka Volvo. Za dystrybucję aut odpowiadać będzie Jameel Motors, spółka działająca w kilkunastu krajach w Europie, Azji i Afryce oraz w Australii, która od początku kwietnia sprzedaje u nas auta innego koncernu z Państwa Środka — koncern GAC.
Sprzedaż samochodów Geely ma wystartować w III kw. 2025 r. Do salonów trafi wówczas elektryczny SUV Geely EX5. Z danych umieszczonych na chińskiej stronie koncernu wynika, że auto ma moc 218 KM i jest dostępne z akumulatorem o pojemności 49,52 kWh lub 60,22 kWh, co ma oznaczać zasięg 440 i 530 km. Standardowo auta wyposażone są w ładowarki umożliwiające ładowanie na stacjach DC o mocy do 100 kW. EX5 zbudowany jest na tej samej platformie (Global Intelligent Electric Architecture) co siostrzane modele innych marek koncernu, w tym m.in. niezwykle popularny w Europie model Volvo EX30.
W drugiej kolejności w polskich salonach ma pojawić się także hybryda typu plug-in z segmentu C-SUV.
— Pojazdy Geely odpowiadają na potrzeby polskich kierowców, łącząc zaawansowane technologie ze stylem i jakością. Model EX5 wyróżnia się nowoczesną architekturą elektryczną, zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa i przestronnym wnętrzem. Dostosowany jest do różnorodnych warunków jazdy — zarówno w mieście, jak też na dłuższych trasach — mówi Marcin Słomkowski, dyrektor generalny Jameel Motors Poland.
Na polskim rynku chiński koncern jest już znany. To właśnie Geely zostało w 2022 r. partnerem technologicznym projektu budowy polskiego auta na prąd. Miało odpowiadać m.in. za dostarczenie platformy dla Izery. Obecnie koncepcja budowy samochodu na prąd made in Poland przeszła diametralną metamorfozę, ale Geely podobno cały czas jest w grze.
Jak do polskiego debiutu odnosi się ElektroMobility Poland (EMP)?
W oświadczeniu przesłanym do redakcji czytamy m.in: „EMP podpisało umowę o partnerstwie technologicznym z Geely Holding w listopadzie 2022 r. i w ramach tej umowy realizowano wspólne prace projektowe dotyczące fazy przygotowawczej. Płynne rozpoczęcie kolejnego etapu wdrożeniowego nie było możliwe z powodu braku uruchomienia Funduszu Elektromobilności do listopada 2023 r. Tym samym została zerwana ciągłość projektowa i zawieszono wszelkie prace nad rozwojem gamy modelowej samochodów elektrycznych. Rewizja KPO ogłoszona w kwietniu 2024 r. i nowy harmonogram działań uniemożliwiły realizację założeń projektu w pierwotnym kształcie oraz zdezaktualizowały ofertę współpracy złożoną na poprzednim etapie prac przez partnera technologicznego. Geely jest dla nas bardzo ważnym partnerem, z którym wiążą nas wypracowane relacje, i nie wykluczamy możliwości dalszej współpracy”.
Przedstawiciele EMP podkreślają, że nie chcą komentować innych decyzji biznesowych Geely. Zapewniają jednak, że prowadzą zaawansowane rozmowy z wyselekcjonowanymi firmami, w tym również z Geely, których profil działalności, zasoby technologiczne oraz plany korespondują z długoterminową wizją rozwoju realizowanego przez spółkę projektu.
„Priorytetowym celem w toczących się rozmowach jest nawiązanie partnerstwa strategicznego, które umożliwi realizację długofalowych celów strategicznych, tj. wzmocnienie lokalnego przemysłu motoryzacyjnego, oraz efektywna działalność rozwojowa w kluczowych i perspektywicznych obszarach. Zakładany model współpracy ze strategicznym partnerem znacząco wykracza poza ramy dystrybucji pojazdów” — czytamy w oświadczeniu EMP.
Zhejiang Geely Holding Group (Geely) to chiński konglomerat motoryzacyjny. W 2024 r. wypracował 33 mld USD przychodów (+34 proc. r/r) i 2,3 mld USD zysku netto (+213 proc.). Wynik napędzony był silnym wzrostem sprzedaży i rekordowym eksportem. Geely sprzedało prawie 2,2 mln samochodów, wyprzedzając m.in. Mercedesa-Benza czy BMW. Ponad 414,5 tys. (+57 proc. r/r) samochodów marek Geely zostało sprzedanych poza granicami Chin. W globalnym rankingu sprzedaży samochodów osobowych Geely znajduje się na 10. miejscu. Pod względem wielkości sprzedaży w Chinach firma zajmuje obecnie drugie miejsce, po BYD, z 7,4-procentowym udziałem w tamtejszym rynku. W skład portfolio koncernu wchodzą m.in. marki Volvo, Polestar, Lotus, Proton, LEVC, Zeekr, Smart oraz Farizon i Ji Yue. Geely jest obecne w ponad 80 krajach i zatrudnia przeszło 30 tys. inżynierów w centrach badawczo-rozwojowych w Chinach, Szwecji i Wielkiej Brytanii.
Jameel Motors, który odpowiada za wprowadzenie samochodów Geely do Polski, to międzynarodowa marka należąca do saudyjskiej grupy Abdul Latif Jamee, działająca w branży od 1955 r. Początkowo firma była oficjalnym dystrybutorem Toyoty w Arabii Saudyjskiej, a obecnie jest jednym z największych niezależnych dystrybutorów Toyoty na świecie obsługującym rynki w Europie, Azji, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Jameel Motors reprezentuje wiele marek samochodowych — obok Toyoty są to m.in: Lexus, BYD, MG, Farizon i GAC.
Firma działa w 11 krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, Japonii, krajach Bliskiego Wschodu oraz od niedawna w Polsce, gdzie odpowiada za dystrybucję aut GAC i Geely. Polscy przedstawiciele firmy nie wykluczają, że w najbliższym czasie do oferty dołączą kolejne marki.
