Zhejiang Geely Holding Group: samochody z lodówki – PB AUTOPORTRET

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2025-03-20 12:00

Choć Li Shufu pochodzi z Chin i jest wiernym członkiem partii komunistycznej, często porównywany jest do wielkich z kapitalistycznej strony świata – np. do Henry'ego Forda.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Historia Li Shufu jest przykładem kariery niemal w amerykańskim stylu od zera do milionera – stąd częste porównania do Johna Davisona Rockefellera. Li Shufu pochodzi ze wsi, z rodziny rolniczej, ale nie na uprawie ryżu zarobił pierwsze pieniądze. Na pierwsze juany zapracował, robiąc zdjęcia turystom. W poważniejszym biznesie wystartował w 1986 r. Miał wówczas 23 lata i szansę dla siebie dostrzegł w produkowaniu… lodówek, a w zasadzie części do nich. Potem doszły motorowery i samochody. Dziś zarządzany przez niego koncern Geely przynosi roczny zysk (dane za 2024 r.) 16,6 mld juanów (2,4 mld USD) i jest właścicielem lub udziałowcem m.in. Volvo, Polestar, Lotus i Mercedes Benz. Li Shufu jest też szanowanym w świecie motoryzacyjnym przedsiębiorcą, często przez swój upór i konsekwencję porównywanym do ojca taśmowej produkcji aut – Henry'ego Forda. Zasiada także w prestiżowych gremiach i bywa na światowych salonach. Prywatnie jest jednym z najbogatszych ludzi w Chinach.

Wspólnie z Mateuszem Żuchowskim zapraszamy do wysłuchania historii Geely, potężnego multikoncernu, który zaczynał od produkcji części do kuchennych lodówek, a dziś dmucha wiatrem w żagle zacnych europejskich marek samochodowych.

Znajdziesz nas na pb.pl oraz w twojej ulubionej aplikacji podcastowej. Nowy odcinek w każdy czwartek. Kontakt: [email protected]