Chiński zwrot w prawo

Antoni Radziwiłł
opublikowano: 23-03-2016, 15:43

66% ludności świata podczas jazdy kieruje się prawą stroną drogi, 33% lewą, a pozostały 1%? Jeździ po swojemu. Prawdziwe problemy wynikają przy okazji konieczności zmiany strony jazdy, co szczególnie widoczne jest w państwach i regionach postkolonialnych.

W Chinach oficjalnie ruch prawostronny wprowadzono w 1946 roku. Powszechnie jednak wiadomo o istnieniu dwóch specjalnych rejonów administracyjnych - Makau (byłej kolonii portugalskiej) i Hong Kongu (byłej kolonii brytyjskiej, gdzie do dziś kierunek ruchu jest lewostronny. Oba te regiony połączone są dość niezwykłymi mostami, specjalnie zaprojektowanymi z myślą o zmianach kierunków jazdy z prawostronnego na lewostronny i odwrotnie.

Przeprawa miała ułatwiać zmianę kierunku jazdy; projekt nie został zrealizowany.
Zobacz więcej

Flipper Bridge - projekt mostu, który miał połączyć Hong Kong z Chinami kontynentalnymi.

Przeprawa miała ułatwiać zmianę kierunku jazdy; projekt nie został zrealizowany. fastcompany.com

Makau było miastem portugalskim przez ponad 400 lat i jako ostatnia europejska kolonia w Azji zakończyło poprzez wcielenie do Chińskiej Republiki Ludowej w 1999 roku ścisłych związków z metropolią. Do dziś nazywany jest azjatyckim Las Vegas, ponieważ liczni turyści wydają tu ogromne pieniądze w lokalnych kasynach nielegalnych w ChRL. Podobnie jak Hongkong, w Makau nadal obowiązuje ruch lewostronny ponieważ pierwsze samochody dostarczone do portugalskiej kolonii pochodziły z brytyjskiego Hong Kongu, z kierownicą po prawej stronie.               

Istnieją dwa specjalne mosty pomiędzy Chinami kontynentalnymi miastem. To właśnie tam zmieniamy kierunek jazdy. Most Lotus wygląda jak wielka pętla architektoniczna, przypominająca nieco liść koniczyny. Ten niezwykły układ, ułatwia zorientować się kierowcom w przymusowej zmianie ruchu jazdy. Prawy pas zakręca w nim pod 360 stopniami, by następnie zmienić się na lewy. Drugi most, The Posto Fronteiriço das Portas do Cerco, przypomina typowe przejście graniczne, również przekierowując cały ruch na lewą stronę. Do miasta wjeżdżamy prawą stroną, żeby po chwili i po paru metrach zmienić ją na lewostronny kierunek jazdy.

Z kolei Hong Kong był kolonią brytyjską przez 150 lat i od 1997 również jest regionem administracyjnym Chińskiej Republiki Ludowej. Od 1980 rozbudowywana jest tam sieć połączeń metra, która ma usprawnić zmianę ruchu jezdnego. Most Lok Ma Chau, łączący Chiny kontynentalne z byłą kolonią po stronie miasta zamienia się w pętlę, która rozdziela pasy na trzy części powodując zmianę kierunku jazdy. Jest też most z Shenzhen (Western Corridor) na granicy Chin kontynentalnych z wyspą. Zbudowany 10 lat temu, jest dobrym rozwiązaniem zmieniającego się ruchu rozdzielając się aż na cztery pasy. Warto wspomnieć, że mało brakowało, aby holenderska firma architektoniczna zbudowała niesamowitą przeprawę o nazwie Flipper. Lewy i prawy pas nagle rozdzielając się, przechodziłby jeden nad drugim, a wjeżdżając z prawego pasa do Hong Kongu kierowcy automatycznie dołączaliby do lewostronnego kierunku jazdy. 

Do dziś wiele jest krajów, które nie rozwiązały sprawnie problemu prawo i lewego kierunku jazdy na granicy, np.  w Tajlandii oraz krajach południowej Afryki. Te ciekawsze rozwiązania, są majstersztykami, te mniej interesujące zaś kończą się na perswazji pędzących na oślep z naprzeciwka samochodów. Ten ostatni przykład zawsze związany jest z długim postojem na granicy i licznymi kolizjami. Warto pamiętać, że w dużej mierze ruch lewostronny to dziedzictwo czasów kolonialnych i brytyjskiej dominacji w wielu regionach świata.

Podczas końcowego etapu panowania dynastii Qing, w północnych prowincjach, takich jak Shandong i Hebei obowiązywał ruch prawostronny z powodu wpływów amerykańskich. Natomiast już w południowych prowincjach i miastach - takich jak Guangdong, Szanghaj czy Zhejiang - lewostronny, z powodu dominacji Brytyjczyków. W całych Chinach ruch lewostronny był jednolity w 1930 roku, a 16 lat później rząd nakazał go zmienić. Odtąd Chiny stały się krajem ruch prawostronnego, powoli odkrywając lewostronny - ten ideologiczny...

Autor - Antoni Radziwiłł - od kilku lat pracuje w chińskiej firmie zajmującej się inwestycjami zagranicznymi w Europie Środkowo-Wschodniej. Razem z Bohan.pl, jest współautorem pierwszego polsko-chińskiego i chińsko-polskiego słownika biznesowego. Na stałe mieszka w Pekinie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Antoni Radziwiłł

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy