Ciężarówki nabrały tempa

Paweł Janas
opublikowano: 29-03-2007, 00:00

Samochody ciężarowe sprzedawały się w ubiegłym roku jak ciepłe bułeczki. Ten rok zapowiada się jeszcze lepiej.

Samochody ciężarowe sprzedawały się w ubiegłym roku jak ciepłe bułeczki. Ten rok zapowiada się jeszcze lepiej.

Lutowa sprzedaż samochodów ciężarowych zdaje się wskazywać, że mamy przed sobą kolejny dobry rok. Najlepiej widać to na przykładzie największego na rynku segmentu aut ważących powyżej 16 ton, czyli tzw. TIR-ów, wykorzystywanych głównie do transportu międzynarodowego. Producenci i importerzy sprzedali ich 1710. To wynik o blisko 81 proc. lepszy od zanotowanego w lutym ubiegłego roku i o 66,5 proc. lepszy niż w styczniu tego roku. Liderem rankingu po dwóch miesiącach jest firma DAF. Holendrzy sprzedali w Polsce 726 aut, wyprzedzając szwedzką Scanię (607 sztuk).

— Wyniki sprzedaży po dwóch miesiącach oraz obraz rynku w marcu wskazują, że będzie to kolejny rok wzrostu sprzedaży. Obecnie większe problemy występują z podażą niż z popytem — twierdzi Marek Zawistowski, dyrektor marketingu Renault Trucks.

Przyczyna tego boomu jest według niego oczywista — rozpędzona polska gospodarka.

— Rośnie produkcja, zwiększa się więc też liczba przewozów. Na rynku pojawia się dużo zagranicznych firm spedycyjnych, które poszukują poddostawców usług przewozowych — podkreśla Marek Zawistowski.

Ta dynamika stanowi pewne zaskoczenie. Co prawda już w 2006 r. wzrost sprzedaży zanotowały w Polsce wszystkie segmenty samochodów ciężarowych, jednak specjaliści z branży wiązali to ożywienie głównie ze zmianami w przepisach. Klienci wiedzieli, że w październiku 2006 r. wchodzi w życie obowiązek stosowania w nowo sprzedawanych samochodach ciężarowych silników spełniających normę spalania Euro IV. Oznaczało to wzrost cen pojazdów o kilka tysięcy euro. Chcąc uciec przed podwyżkami, firmy w pierwszych miesiącach roku gwałtownie zwiększały zakupy. Dopiero na drugim planie specjaliści stawiali wzrost gospodarczy. W tym roku to on zagra główną rolę w nakręceniu koniunktury na nowe ciężarówki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu