Co przeszkadza młodym firmom

opublikowano: 03-01-2021, 20:00

Brak kapitału na rozpoczęcie biznesu i niezbędnej wiedzy branżowej powstrzymuje młode osoby przed założeniem start-upów.

Jak rodzime start-upy wypadają na tle konkurencji? Z kim najchętniej współpracują? Między innymi na te pytania odpowiadają autorzy polskiej edycji raportu Global Entrepreneurship Monitor (GEM), czyli Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Smykałka do biznesu:
Smykałka do biznesu:
Paulina Zadura, dyrektor w departamencie analiz i strategii w PARP, podkreśla, że młode osoby potrzebują wsparcia w rozwoju kompetencji kluczowych dotyczących zarządzania firmami.

Według badania ponad 1,3 mln Polaków angażuje się w rozwój start-upów. 94 proc. właścicieli młodych firm uważa, że mają one potencjał wzrostu. Natomiast 66 proc. start-upowców zwraca uwagę na unikalne przewagi konkurencyjne swoich spółek.

Autorzy raportu przyznają, że młode firmy znad Wisły mają ogromny potencjał rozwoju. Jednak zarówno na początkowym etapie działalności, jak i na późniejszym potrzebują wsparcia finansowego.

Młodzi i wykształceni

Z raportu wynika, że zaangażowani w działalność start-upową Polacy są dobrze wyedukowani. 44 proc. respondentów ma co najmniej wyższe wykształcenie. Nieco częściej w tej branży działają mężczyźni (53 proc.) niż kobiety (47 proc.). Wśród młodych przedsiębiorców dominują osoby w wieku 25-34 lat i 35-44 lata. Rodacy z pozostałych grup wiekowych rzadziej angażują się w nowe przedsięwzięcia biznesowe. Właściciele start-upów najczęściej prowadzą czteroosobowe gospodarstwa domowe.

Jakie bariery powstrzymują młode osoby przed uruchomieniem biznesu? Najczęściej brakuje im kapitału na start, ale też niezbędnej wiedzy branżowej i specjalistycznej do rozpoczęcia działalności. Często nie mają też pomysłu na firmę i nie wierzą we własne umiejętności. Ponadto założenie spółki utrudniają im stałe zobowiązania finansowe.

Podatki i biurokracja

Młode osoby, które decydują się na podjęcie działalności gospodarczej, muszą poradzić sobie z otoczeniem biznesowym, które nie zawsze jest dla nich przyjazne. Co przeszkadza młodym firmom? Między innymi wysokie obciążenia podatkowe, trudności w znalezieniu klientów, nadmiar biurokracji i formalności.

Młodzi przedsiębiorcy narzekają też na nieelastyczne prawo pracy, brak wykwalifikowanych pracowników, nieznajomość przepisów podatkowych oraz trudności w znalezieniu partnerów biznesowych i pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Badanie GEM dotyczące start-upów wskazuje na ogromny potencjał młodych firm. Nie pozostawia jednak wątpliwości, że młodzi przedsiębiorcy muszą mierzyć się z wieloma trudnościami. Biorąc pod uwagę najczęściej wymieniane przez nich bariery, pomocne może okazać się wsparcie rozwoju ich kompetencji kluczowych związanych z zarządzaniem firmą, a także umiejętności zdobywania kapitału i poruszania się w gąszczu przepisów prawnych – mówi Paulina Zadura, dyrektor w departamencie analiz i strategii w PARP.

Powstawanie start-upów kojarzy się nam najczęściej z innowacyjnymi pomysłami. Z badania GEM wynika jednak, że respondenci dopiero na trzecim miejscu wymieniają ten aspekt jako decydujący o założeniu biznesu. W pierwszej kolejności wskazują na chęć usamodzielnienia się, natomiast w drugiej – na możliwość wykorzystania doświadczenia zdobytego w dotychczasowej pracy. Niektórzy decydują się na założenie start-upu, bo chcą zainwestować posiadany kapitał lub spróbować swoich sił w biznesie np. w ramach akademickiego inkubatora przedsiębiorczości.

Z kim współpracują młode firmy? Najczęściej z instytucjami publicznymi i innymi przedsiębiorstwami. Startupowcy kooperują ze wspomnianymi instytucjami, kiedy korzystają z ich oferty szkoleniowej i dotacji. Natomiast współpraca młodych spółek z uczelniami i jednostkami badawczymi pozostawia wiele do życzenia.

Warto podkreślić, że młodzi przedsiębiorcy patrzą optymistycznie na pozycję rynkową swoich spółek. Niewielu jednak ocenia swój biznes jako innowacyjny w skali międzynarodowej.

– Powstawanie i rozwój nowatorskich, bazujących na nowinkach technologicznych start-upów jest kluczowym elementem budowy konkurencyjnej gospodarki. Polski ekosystem start-upowy dysponuje sporym potencjałem, ale jak pokazuje raport GEM, młodym osobom brakuje nie tylko większej wiary we własne możliwości, ale też wiedzy o dostępnych źródłach finansowania i wymogach prawno-formalnych. Pandemia, niesprzyjające warunki i wymuszone ograniczenia mogą stać się jednak motorem napędzającym istniejące przedsięwzięcia innowacyjne – uważa Przemysław Zbierowski, kierownik katedry zarządzania zasobami ludzkimi Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane