Czytasz dzięki

Coworking zyskuje na popularności

opublikowano: 26-03-2018, 22:00

Przez dwa lata udział elastycznych powierzchni w całym popycie w segmencie biurowym wzrósł z 1 do 4 proc.

Lokale coworkingowe i biura serwisowane już teraz oferują w Polsce łącznie 129 tys. mkw. powierzchni. Według drugiej już edycji raportu „Elastyczne miejsca pracy w Polsce” firmy doradczej Savills, w samej Warszawie wynajęto w 2017 r. 31,3 tys. mkw. takiej powierzchni (więcej niż w stolicach Hiszpanii, Holandii czy Austrii).

Udział elastycznych powierzchni stanowił blisko 4 proc. całkowitego popytu na nowoczesne biura w stolicy. Oznacza to niemal czterokrotny wzrost w ciągu dwóch lat (pod względem udziału w popycie). Jak podaje Savills, na pięciu głównych rynkach w Polsce funkcjonują 174 miejsca oferujące elastyczną przestrzeń do pracy. Zdecydowanym liderem jest Warszawa z ponad 94 tys. mkw. tego rodzaju powierzchni biurowej. Na drugim miejscu jest Kraków (ponad 17 tys. mkw.), a na kolejnych pozycjach plasuje się Poznań (9,3 tys. mkw.), Wrocław (6,2 tys. mkw.) oraz Łódź (2,2 tys. mkw.). Są też szykowane kolejne, dzięki czemu w nadchodzących latach w Polsce przybędzie co najmniej 52 tys. mkw. elastycznej powierzchni biurowej.

W zeszłym roku na polskim rynku zadebiutowali m.in.: New Work Serviced Offices, Mindspace, Solution Space oraz Bobo Coworking. Wbrew powszechnym wyobrażeniom coworki i biura serwisowane wykorzystywane są przede wszystkim przez duże korporacje, które lokują w nich swoje krótkoterminowe projekty, a nie przez start-upy. Dzieje się tak mimo pomocy publicznej przeznaczanej w Polsce dla tych drugich (w ciągu najbliższych pięciu lat na politykę proinnowacyjną przeznaczone zostanie aż 50 mld EUR, z czego duża część na wsparcie dla start-upów).

— Z badań, które przeprowadziliśmy z portalem mamstartup.pl, wynika, że zaledwie 7 proc. ankietowanych podaje cowork jako najczęściej wykorzystywane miejsce pracy. Ten udział będzie oczywiście rósł, ale warto zdać sobie sprawę, że wizerunek coworków pełnych start-upowców nie do końca odpowiada faktom. To szybko rozwijający się najemcy z sektorów takich jak IT, fintech czy software development zaczynają postrzegać przestrzenie elastyczne w dużych budynkach jako spory atut. Zabezpiecza ona ich na wypadek potrzeby ekspansji, bez konieczności blokowania takiej powierzchni na pięć lat z góry — wyjaśnia Jarosław Pilch, dyrektor działu powierzchnibiurowych, reprezentant najemcy, Savills.

Zdaniem Jarosława Pilcha, ograniczona podaż nowej powierzchni biurowej w Warszawie planowana na lata 2018-19 i spadający poziom pustostanów napędzi popyt na biura serwisowane i coworki. — Spodziewam się, że wiele dużych firm może wejść na polski rynek, w pierwszej kolejności wynajmując biuro właśnie w takiej przestrzeni. Dla części firm taka powierzchnia jest również odpowiedzią na wejście w życie standardu MSSF16 i konieczność wykazania w bilansach jako zobowiązania 

 

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane