CPK zaczyna działać

opublikowano: 12-02-2019, 22:00

Spółka, która zbuduje Port Solidarności, przygotowała się do testu prywatnego inwestora, planuje ponad 60 elementów infrastruktury i podzieliła się zadaniami z PKP PLK.

Otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego, inwestycji za 19 mld zł, planowane jest na 2027 r. Na razie termin wydaje się niezagrożony, choć ostatecznie zostanie podany po przygotowaniu planu generalnego inwestycji. Przygotuje ją CPK, spółka wpisana do rejestru w listopadzie 2018 r., której prezesem został Jacek Bartosiak. W grudniu dołączyli do niego Dariusz Sawicki (odpowiada za część lotniskową inwestycji), Piotr Malepszak (część kolejowa i drogowa) i Michał Wrona (finansowanie).

Firma cały czas rekrutuje na stanowiska związane z planowaniem, projektowaniem i realizacją inwestycji lotniczych i kolejowych. Spółka przeprowadziła już tzw. test prywatnego inwestora.

— Określił m.in. podstawowe parametry inwestycji i wskazał jej przewidywaną opłacalność. Trwa opracowywanie procedur planowania, projektowania i budowy lotniska — mówi Konrad Majszyk, rzecznik CPK.

Test prywatnego inwestora wykazał, że stopa zwrotu z inwestycji w infrastrukturę lotniskową wyniesie 10 proc.Według Ministerstwa Infrastruktury, CPK może zapewnić wzrost przychodów do budżetu o co najmniej 2,4 mld zł rocznie, a PKB urośnie dzięki niemu o 4,7 mld zł. W wynikubudowy portu powstanie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym 37 tys. w bezpośrednim otoczeniu węzła przesiadkowego i ok. 110 tys. w sektorach gospodarki powiązanych z portem, np. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, handlu i usługach.

— CPK ma uzasadnienie ekonomiczne i w długim horyzoncie zwróci się z nawiązką. Z budowy hubu przesiadkowego wynikają duże korzyści dla gospodarki. Zyski czerpią nie tylko zarządcy portów i przewoźnicy, ale też setki firm w promieniu 200 km wokół hubów. Dzięki planom budowy CPK Polska wreszcie ma okazję wykorzystać swoje położenie geograficzne i boom na rynku lotnictwa pasażerskiego, zwłaszcza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej — mówi Konrad Majszyk.

Powstał również wstępny program budowy infrastruktury lotniczej portu, która składa się z ponad 60 elementów, oraz harmonogram planowania, projektowania i budowy portu lotniczego.

— To punkt wyjścia do dalszych prac, m.in. weryfikacji założeń przez niezależnych specjalistów z obszarów projektowego i inżynieryjnego, którą planujemy w tym roku — mówi Konrad Majszyk.

CPK zaproponował też podział zadań z PKP PLK. Dotyczą tzw. szprych, czyli korytarzy kolejowych obsługujących Port Solidarność.

— Ten ważny dokument jest w fazie uzgodnień. Umożliwi przygotowanie programu wieloletniego CPK — mówi Konrad Majszyk.

Porty przesiadkowe to dobry biznes

0,5 proc. O tyle rośnie PKB dzięki 10-procentowemu wzrostowi mobilności społeczeństwa.

7 proc. Za taką część PKB Unii Europejskiej, według Eurostatu, odpowiada transport (w przypadku zatrudnienia jest to 5 proc.).

17 mld EUR Tyle, według szacunków EY, do PKB Francji wnosi paryskie lotnisko de Gaulle’a, które obsługuje 72 mln pasażerów i zapewnia 195 tys. miejsc pracy…

15,2 mld EUR …taki jest wkład w PKB Hiszpanii lotniska Madryd Barajas, które obsługuje 58 mln pasażerów i zapewnia pracę 300 tys. osób…

20 mld USD …a tyle pochłonęła lub pochłonie budowa lotnisk, które są również centrami logistycznymi i handlowymi, m.in. Kansai International Airport, Hongkong International Airport i Daxing International Airport (otwarcie zaplanowane 30 września).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu