CPK znów anulował przetargi audytowe

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2024-05-27 19:12

Spółce nie udało się rozstrzygnąć żadnego postępowania na analizę inwestycji. Właśnie poinformowała, że nikt nie zgłosił się do zbadania projektów kolejowych i działań marketingowych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak CPK podchodzi do braku chętnych w przetargach audytowych
  • czy spółce wystarczą własne analizy
  • jakie postępowania czekają jeszcze na rozstrzygnięcie
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zapowiadała wykonanie audytów przez niezależnych ekspertów. Mieli zbadać m.in. projekty związane z budową lotniska, sieci kolei dużych prędkości, harmonogram wykonania tych inwestycji czy prowadzone w związku z nimi działania marketingowe. Do tej pory w żadnym z postępowań nie udało się znaleźć wykonawcy.

Brak chętnych

24 maja minął termin składania ofert w postępowaniach na audyty kolejowy i marketingowy. Do ich przeprowadzenia nie ma chętnych. „Spółka CPK podjęła decyzję o unieważnieniu postępowań na wyłonienie wykonawców audytów zewnętrznych dla części kolejowej i z obszaru marketingu. Powodem było niezgłoszenie się do przetargu potencjalnych wykonawców” — czytamy w odpowiedzi biura prasowego CPK na pytania PB.

Jego przedstawiciele uważają jednak za wystarczające własne badania. „Z końcem marca 2024 r. spółka przekazała do Biura Pełnomocnika Rządu ds. CPK komplet dokumentów będących raportami z audytów wewnętrznych. Raporty te, jako analizy przygotowane przez ekspertów branżowych zatrudnionych w spółce, są wystarczającą bazą informacyjną do sformułowanej rekomendacji” — czytamy w mejlu CPK. Przedstawiciele spółki dodają jednak, że „z uwagi na kompleksowość (...) projekt będzie poddany dalszej ocenie i analizom”.

— Plany budowy CPK budzą wiele emocji i w rezultacie trudno znaleźć w kraju ekspertów, którzy podjęliby się wykonania audytów. Warto ostudzić dyskusję i na chłodno, bez presji,  przygotować racjonalny zakres i harmonogram realizacji poszczególnych inwestycji kolejowych i lotniczych — mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

Brak chętnych w bieżących przetargach nie jest niespodzianką. PB już w marcu pisał, że firmy konsultingowe nie chcą audytować projektów CPK, ponieważ odstrasza je upolitycznienie inwestycji. Nie zgłosiły się np. także do przetargu na sprawdzenie finansów spółki rozstrzyganego pod koniec marca.

Nie koniec audytów

Wciąż trwają natomiast przetargi dotyczące oceny części lotniskowej oraz tzw. prac pozostałych, dotyczących np. zagospodarowania terenu. Termin składania ofert upływa 29 maja. Istnieje ryzyko, że też nikt się nie zgłosi.

Warto jednak podkreślić, że w koalicji rządowej zmienia się podejście do CPK. Wielu polityków było przeciwnych inwestycji. Niedawno jednak zdanie zmienił np. Szymon Hołownia, marszałek Sejmu, podkreślając, że będzie się starał przekonać rząd do budowy lotniska.