Creatio, spółka z siedzibą główną w Bostonie w Stanach Zjednoczonych, międzynarodowy dostawca platformy no-code do automatyzacji środowisk CRM i przepływów pracy w przedsiębiorstwach, otrzymała spory kapitał. Zamknęła rundę inwestycyjną, pozyskując 200 mln USD od funduszu Sapphire Ventures, a także StepStone Group oraz finansujących rozwój przedsięwzięcia już wcześniej Volition Capital i Horizon Capital. Wartość Creatio wzrosła do 1,2 mld USD.
— Nowa inwestycja pozwoli nam dalej rewolucjonizować tradycyjne podejście do tworzenia oprogramowania dla przedsiębiorstw. W ten sposób pomagamy naszym klientom przyspieszyć czas potrzebny na rozwój produktu i uczynić z technologii źródło przewagi konkurencyjnej w ich działalności — powiedziała Katherine Kostereva, prezes Creatio, cytowana w komunikacie.
Rozwój biznesu na polskim rynku
Inwestycja ma zwiększyć tempo rozwoju firmy w skali globalnej — Creatio poinformowało, że z roku na roku odnotowuje wzrost przychodów o 50 proc. Ma przedstawicieli w 25 krajach, w tym nad Wisłą. Teraz planuje zwiększyć swój udział w kluczowych dla niej regionach Europy—- Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i właśnie w Polsce.
— Polska jest jednym z kluczowych krajów dla Creatio w kontekście naszej strategii wejścia na rynki w Europie. Dostrzegamy silny wzrost gospodarczy i imponującą odporność ekonomiczną kraju, co w połączeniu z dynamicznie rozwijającym się otoczeniem rynkowym czyni go jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek w Europie. Rośnie więc zapotrzebowanie polskich przedsiębiorstw na innowacyjne technologie usprawniające ich działalność. Wspierana przez sztuczną inteligencję platforma no-code do automatyzacji środowisk CRM i przepływów pracy oferowana przez Creatio jest właściwym wyborem dla firm, które chcą rozwijać projekty automatyzacji na dużą skalę — podkreślił Andie Dovgan, dyrektor ds. rozwoju Creatio, w korespondencji z PB.
Spółka już wcześniej rozpoczęła testowanie polskiego rynku - w 2022 r. uruchomiła biuro w Warszawie, a przed debiutem na krajowym rynku współpracowała z siecią partnerów biznesowych.
— Odnotowujemy bardzo pozytywną odpowiedź polskiego rynku na naszą ofertę. Systematycznie rozszerzamy sieć partnerów i podpisujemy umowy z kolejnymi klientami. Nowa runda inwestycji pozwoli wzmocnić nasz wzrost w regionie, umożliwi rozwój biznesu i ulepszanie obsługi klientów. Jesteśmy podekscytowani nadchodzącymi możliwościami i cieszymy się, że możemy przyczynić się do dalszego rozwoju gospodarczego Polski — dodał Andie Dovgan.
Inwestorskie zainteresowanie
Co przekonało fundusze do włożenia w biznes milionów dolarów?
— Zbudowana na unikatowej architekturze komponowalnej i wspierana przez AI platforma firmy Creatio pozwala na elastyczność i różne scenariusze użytku. Umożliwia to klientom korporacyjnym szybkie tworzenie, wdrażanie i personalizowanie aplikacji dla zastosowań w środowiskach CRM, zarządzania zgłoszeniami i automatyzacji przepływów pracy. Możliwości i elastyczność platformy w połączeniu z zaangażowaniem zespołu Creatio zapewniają klientom wysoki zwrot z inwestycji i szybkie tempo rozwoju innowacji — powiedział Rajeev Dham, dyrektor zarządzający w Sapphire Ventures.

Wprowadzenie zagranicznego biznesu, zwłaszcza z obszaru digitalizacji usług czy procesów, na polski rynek nie jest łatwym zadaniem. Podobnie jak w całej Europie Środkowo-Wschodniej w Polsce poziom absorpcji technologii cyfrowych nie jest zbyt wysoki. Nawet wejście takich gigantów jak Amazon czy eBay nie nastąpiło gładko, a co dopiero mówić o systemach CRM czy narzędziach do zarządzania wewnętrznymi procesami w firmach i organizacjach. Zajmujące się tym spółki chętniej wchodzą nad Wisłę przez akwizycję lokalnego przedsiębiorstwa. To dużo prostsza i skuteczniejsza droga.