CSR znaczy więcej kasy w kasie

Sylwester Sacharczuk, Michalina Szczepańska
opublikowano: 05-12-2011, 00:00

Działalność społeczna to dla MSP nie tylko metoda na wyróżnienie się. Idą za nią korzyści finansowe, a niebawem będą dotacje

Modny termin Corporate Social Responsibility (CSR), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, pojawia się dzisiaj w strategii każdej dużej firmy. Dotyczy odpowiedzialności za środowisko, lokalną społeczność i relacje z nią. To, co największe koncerny realizują poprzez rozbudowane programy działań CSR, mniejsi robią intuicyjnie.

— Czy nasze firmy mogą nie komunikować się z lokalną społecznością, w której egzystują? Mogą, ale wtedy komunikują: nie jesteście dla nas ważni — mówi Sylwia Karczewska, która prowadzi kawiarnię Cafe Marzenie.

CSR to dla małych i średnich przedsiębiorców świetny sposób na wyróżnienie się i zbudowanie marki, która przyciągnie klientów.

— Reklama kosztuje, i to zazwyczaj dużo, public relations niestety często robiony jest obuchem po łbie i przesyłane komunikaty nie trafią do odbiorców, a CSR w postaci lokalnej famy jest prawie bezkosztowy i skuteczny. Musi jednak wynikaćz pasji i naturalności — twierdzi Paweł Tkaczyk, prezes Midea.

Z cechami społecznika

Zdaniem Sylwii Karczewskiej, działalność społeczna wręcz leży w naturze przedsiębiorcy. — To my należymy do tych, którzy radzą sobie lepiej w trudnej rzeczywistości, to my nauczyliśmy się szukać niszy, żeby nasze produkty odpowiadały na potrzeby klientów, to my codziennie wykazujemy się kreatywnością. A to są dokładnie te cechy, które mają społecznicy — opowiada właścicielka szamotulskiej Cafe Marzenie.

Jak zacząć działać w społeczności?

— Właściciel powinien znaleźć coś, co go emocjonalnie wciąga, i zaoferować swoje wsparcie. Może to być np. lokalna drużyna sportowa, podstawówka w pobliżu firmy czy dom dziecka. Takie działania robią właśnie firmie dobry PR i pokazują ją jako dobrego pracodawcę — radzi Paweł Tkaczyk.

Duże firmy chwalą się każdą wydaną złotówką na cele społeczne, mniejsze firmy — zazwyczaj wcale, chociaż często zmieniają lokalną rzeczywistość. Paweł Tkaczyk przestrzega przed błędem, który często popełniają przedsiębiorcy, narzucając pracownikom działania prospołeczne. — Należy pamiętać, że skoro mamy wspólnie z pracownikami zaangażować się społecznie, konieczne jest zaangażowanie ich nie na etapie robienia paczek dla domu dziecka, ale na etapie wyboru, co możemy zrobić i dla kogo — dodaje prezes Midea.

Coraz bardziej świadomi

Co ważne, w ostatnich latach świadomość społecznej odpowiedzialności biznesu wśród polskich firm stale rośnie i jest nią zainteresowanych coraz więcej firm. Badania przeprowadzone przez GfK Polonia na zlecenie Business Centre Club wykazały, że ok. 40 proc. przedsiębiorców realizuje pojedyncze działania CSR, ale opracowaną strategię w tym zakresie ma zaledwie 10 proc firm. Pod tym względem polscy przedsiębiorcy mają jeszcze wiele do zrobienia.

— Firmy z MSP nie uciekną od społecznej odpowiedzialności biznesu, a niebawem stanie się ona dla wielu z nich koniecznością. Dlaczego? Ponieważ coraz częściej będą oczekiwały tego od nich większe firmy, a z czasem także klienci i pracownicy. I najważniejszy powód: to im się po prostu opłaci, jeśli potrafią spojrzeć na swój rozwój w perspektywie dłuższej niż najbliższy sezon sprzedaży — mówi Zbigniew Gajewski z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jak wykazują badania, działania związane z CSR są uzasadnione biznesowo, bo przekładają się na budowanie przewagi konkurencyjnej. — Podstawowe korzyści to większa innowacyjność i adaptacyjność oraz mniejsze koszty związane z rozwiązaniami ekologicznymi. Nie bez znaczenia jest też zwiększona motywacja pracowników i większa liczba stabilnych miejsc pracy. Tego nie da się przecenić — mówi Bożena Lublińska- -Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Będzie kasa na CSR

To niejedyne korzyści — już niebawem firmy z MSP planujące społeczną działalność będą mogły otrzymać na nią dotacje. Sto mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw dostanie pieniądze w ramach nowego programu PARP „Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu”. Łączny budżet przedsięwzięcia to 13,8 mln zł. Na początku 480 przedstawicieli MSP przejdzie szkolenia z podstaw CSR, możliwości jej stosowania w firmie i potencjalnychźródeł finansowania projektów. Konkretną finansową pomoc da przedsiębiorcom druga część. Zostaną ogłoszone dwa konkursy, a w każdym do podziału będzie 5 mln zł.

Każda firma będzie mogła sięgnąć po dotację w wysokości 100 tys. zł. Kasę dadzą Szwajcarzy z krajowego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE. Firmy będą mogły przeznaczyć wsparcie na działania CSR w jednym z trzech obszarów: środowisko, relacje z pracownikami firmy i zaangażowanie społeczne. Jednak zanim dostaną pieniądze, czekają na nie spotkania informacyjne i szkolenia, które będą trwały od stycznia do czerwca przyszłego roku. Nabór wniosków jest planowany na przełom września i października.

— Podkreślam, że to pierwsze w historii naszego kraju wsparcie, w którym firmy z MSP mogą dostać pieniądze na społeczną odpowiedzialność biznesu. Na razie jest to program pilotażowy i forma jego kontynuacji będzie zależała od efektów. Na pewno jednak w kwestii CSR firmy w naszym kraju mają jeszcze ogromne pole do popisu — mówi Bożena Lublińska- -Kasprzak.

Kto może dostać pieniądze na CSR w ramach projektu PARP

Tylko mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwa.

Działalność zarejestrowana co najmniej sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

Rejestracja lub miejsce zamieszkania (w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą) na terytorium Polski.

Kwalifikacja do otrzymania pomocy de minimis.

Niekaralność za przestępstwa gospodarcze.

W ramach naboru można złożyć jeden wniosek.

Więcej informacji o projekcie na stronie www.csr.parp.gov.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk, Michalina Szczepańska

Polecane