Czytasz dzięki

Cyfrowy lider na nowe czasy

opublikowano: 18-08-2020, 22:00

Przywództwo wykracza daleko poza administracyjną sprawność. Oznacza odwagę, wizjonerstwo i otwartość na zmianę.

Lew Tołstoj miał rację: prawdziwe znaczenie przywództwa dostrzegamy dopiero w czasach kryzysu. W okresie prosperity wystarczają sprawni administratorzy. Gdy jednak w gospodarce lub firmie zaczyna dziać się coś niedobrego, wszyscy rozglądają się za liderami, których autorytet wynika nie tyle ze stanowiska, ile z osobowości, charyzmy. Tak jest właśnie dzisiaj, kiedy zmagamy się ze skutkami pandemii.

— To spore wyzwanie i odpowiedzialność dla menedżerów. Przewagę mają ci, którzy są otwarci na nowe, akceptują ryzyka i prowadzą angażującą komunikację z pracownikami. Pomaga w tym marka osobista, której budowanie jeszcze nigdy nie było tak ważne. Realnej zmiany nie można dokonać w pojedynkę — mówi Aleksandra Ślifirska, szefowa agencji konsultingowej Kobold, doradzająca zarządom w dziedzinie personal brandingu.

Otwartość na nowe przejawia się m.in. w automatyzacji. Związane z nią wdrożenia podyktowane są koniecznością zachowania dystansu społecznego i optymalizacją finansową. Szkopułw tym, że zakup cyfrowych lub fizycznych robotów kosztuje. Kiedy zaś oszczędza się na wszystkim, trudno przekonać prezesa bądź dyrektora finansowego do takiej inwestycji.

— Szefowie, którzy mimo skromniejszego budżetu decydują się na szeroko rozumianą digitalizację, zdają egzamin z przywództwa. Nie poprzestają na obronie przed porażką, ale zapewniają przedsiębiorstwu rozwój — ocenia Paweł Stapf, dyrektor ds. informatyzacji i zarządzania projektami technologicznymi w spółce Kogeneracja Zachód.

Zwiększenie budżetu na IT wymaga odwagi. Ale nie mniejszej śmiałości potrzeba, by stanąć przed podwładnymi i przełamać ich opór wobec nowinek. Nikt nie chce zostać wyeliminowany z rynku pracy przez automaty.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Konfrontacja z obawami pracowników powinna być poprzedzona głębokim namysłem nad tym, jak przedstawić argumenty za transformacją cyfrową. To dowodzi, że przywództwo wiąże się nie tylko z silnym charakterem, ale też z inteligencją, logiką, umiejętnościami społecznymi — podkreśla Paweł Stapf.

Zgadza się z nim dr hab. Andrzej Wodecki, wykładowca w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej i opiekun merytoryczny programu MBA Digital Transformation, według którego jednym z najważniejszych atutów lidera jest umiejętność przekazywania trudnych do przełknięcia informacji. Przy czym nie chodzi o manipulację, wprowadzanie zatrudnionych w błąd, lecz o rozbrajanie lęków za pomocą faktów.

— Warto się zastanowić, jakie zadanie zlecić maszynie, jak zagospodarować pracownika, który został zastąpiony przez technologię, i jak opracować uzasadnienie biznesowe dla danego rozwiązania — zaznacza dr Andrzej Wodecki. Prawdziwy przywódca daje przykład swoim ludziom — zaznacza ekspert.

Nie uchyla się więc od innowacji technicznych,lecz używa ich z wiarą, że pozwolą pokonać przeciążenie informacyjne i pomogą lepiej zarządzać sobą w czasie.

— Umiejętne wykorzystywanie cyfrowych zasobów to dopiero początek. Kompetentny menedżer powinien cechować się też kreatywnością. Ma być biegły w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych i proponowaniu nowych metod mających na celu udoskonalenie pracy rozproszonego zespołu lub rozwój pracowników — tłumaczy Andrzej Wodecki. Jedno jest pewne: samo kierowanie to dziś stanowczo za mało.

Zapisz się na cykl webinarów "Pulsu Biznesu" - "Akademia Lidera" >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane