Cztery rekordy PKP

Materiał partnera strony - Grupy PKP
10-12-2014, 00:00

ROZMOWA Z REMIGIUSZEM PASZKIEWICZEM, PREZESEM ZARZĄDU PKP POLSKICH LINII KOLEJOWYCH

Inwestycje w infrastrukturę to ważny element zmian na kolei wprowadzanych z myślą o klientach. Czy 2014 r. był pod tym względem udany dla PKP Polskich Linii Kolejowych? Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych: Jestem przekonany, że ten rok zapisze się w historii Polski jako rok wielkiego przełomu na kolei. Udało nam się pobić kilka rekordów. Po pierwsze, wydajemy rekordowe kwoty na inwestycje w infrastrukturę kolejową.

Tylko w tym roku przeznaczymy na ten cel 7 mld zł i dodatkowo 2 mld zł na utrzymanie sieci linii kolejowych i mniejsze remonty. Dzięki tym nakładom nasza firma stała się jednym z największych budowniczych w Polsce i znalazła się w czołówce największych inwestorów w naszej części Europy. Wydatki przełożyły się na rekordowe wykonanie planu. Do dyspozycji przewoźników w 2014 r. oddamy ok. 1400 kilometrów zmodernizowanych torów. Będzie też około 200 nowych peronów, na których pasażerowie będą mogli w komfortowych warunkach oczekiwać na pociągi. Trzeci rekord to prędkość. Już za kilka dni w regularnych kursach przekroczymy 160 km/godz. — prędkość, z jaką jeździmy w Polsce od 25 lat. Pojedziemy z pasażerami 200 km/godz. Jesteśmy pierwszym krajem spośród tzw. nowych członków Unii Europejskiej, w którym pociągi będą regularnie kursowały z taką prędkością.

To nie koniec rekordów?

Nie, efektem tych działań są rekordowe — najkrótsze w historii — czasy przejazdu pociągiem między najważniejszymi aglomeracjami w Polsce. To nasze największe osiągnięcie. Po wielu latach kolej w końcu wraca do gry i może bez kompleksów rywalizować z transportem samochodowym,a nawet lotniczym — nie tylko pod względem długości podróży. Jeszcze w tym roku trasę z Warszawy do Trójmiasta pociągi pasażerskie pokonają w rekordowym czasie poniżej trzech godzin.

W porównaniu z obecnym rozkładem jazdy oznacza to skrócenie podróży o ponad godzinę. Znacznie krótszy będzie też przejazd ze stolicy do Krakowa i Katowic. Około półtorej godziny oszczędzą pasażerowie podróżujący z Warszawy do Wrocławia. Od połowy grudnia pociągi pokonają ten dystans w ok. 3 godz. 40 min — to będzie najlepszy w historii czas przejazdu na tej trasie.

Co jeszcze zyskają pasażerowie?

Oprócz torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym poprawiliśmy standard obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Perony są budowane i modernizowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów. Wygodę zapewniają nie tylko ławki i wiaty oraz elementy architektoniczne umożliwiające przemieszczanie się niepełnosprawnym, ale także odpowiednia wysokość peronów, ułatwiająca wsiadanie i wysiadanie. Na peronach montowany jest monitoring. Wiele uwagi poświęciliśmy także lepszemu informowaniu pasażerów.

Prawdziwy przełom w tym zakresie nastąpi w przyszłym roku. Do końca 2015 r. na ponad 760 stacjach obsługujących 60 proc. ruchu pociągów chcemy udostępnić pasażerom nowoczesne, elektroniczne wyświetlacze z bieżącą informacją o ruchu. Pojawią się na nich ekrany, infokioski i nagłośnienie sterowane centralnie. Stale podnosimy także poziom bezpieczeństwa. To wszystko składa się na wielki przełom na kolei, który dokonuje się na naszych oczach — przełom w podejściu do pasażera. W tym roku stał się on faktem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera strony - Grupy PKP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Cztery rekordy PKP