Czy mówisz już w globish?

ŁO, suite101.com
opublikowano: 04-09-2010, 10:51

Angielski zawojował światem, ale to globish jest teraz na szybszym torze.

Angielski jest powszechnie uznawanym na świecie językiem biznesu. W różnych częściach globu mówi się jednak innym angielskim - Chińczycy mówią swoim angielskim, Amerykanie swoim, a Anglicy tradycyjnie swoim. Trzecie tysiąclecie ma być okresem nowego, uniwersalnego i takiego samego dla wszystkich języka. Nastaje era języka globish.

Globish to język opracowany w 1995 roku przez Francuza Jeana-Paula Nerriere, byłego dyrektora marketingu IBM w Europie. Nerriere zauważył, że w wielu regionach świata kontakty biznesowe są utrudnione przez słabą znajomość języka angielskiego, albo tworzenie jego specyficznych odmian.

Nowy globalny język składa się z zaledwie 1500 słów (przeciętny słownik angielski zawiera 7500-8500 słów), preferuje krótkie, jasne zdania. Sam twórca nazywał go „angielskim bez kofeiny”, bo jako podstawa i platforma globish służy właśnie angielski. Większość ludzi potrafi się nauczyć tego języka w sześć miesięcy poświęcając na naukę ledwie godzinę dziennie.

Zwrotami z języka globish są często używane w środkach nowoczesnej komunikacji "Lol," "gr8," "2m" i "u". Znany angielski idiom "A friend in need is a friend indeed" w globish brzmi następująco: “e frend in nid iz a frend indid”.

Globish rozwija się naturalnym dla nowego języka tempem. Dane World Trade Organization (WTO) pokazują jednak, że od momentu zaprezentowania globish w 1995 roku do 2009 roku wartość światowego eksportu wzrosła o 300 proc. Zdaniem ekspertów nic tak nie ułatwia i nie przyspiesza handlu, jak dobra i równa dla obu stron komunikacja.

ŁO, suite101.com

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ŁO, suite101.com

Polecane