Czyste i ciche, choć bez zjeżdżalni

opublikowano: 17-10-2019, 22:00

Designerski wygląd biura jest dla polskich pracowników mniej istotny niż komfort. Skoro tak, to po co przepłacać?

Kolorowe leżaki i piaszczysta plaża w biurze? Okazuje się, że oceniając biuro, pracownicy bardziej zwracają uwagę na czystość, brak hałasu i niemiłych zapachów, odpowiednią temperaturę i oświetlenie. Wyniki badań przeprowadzonych przez firmę doradczą Savills na próbie 11 tys. pracowników w 11 krajach Europy (z czego 1 tys. w Polsce) znalazły się w raporcie „What Workers Want”.

Pod względem najważniejszych cech idealnego biura Polacy nie różnią się od kolegów w innych krajach — poszukują głównie komfortu. Największą różnicą jest tęsknota za cywilizowanym miejscem na „dymka” — aż 55 proc. użytkowników biurowców w Polsce umieściło w idealnym biurze palarnię, podczas gdy średnia dla 11 krajów Europy uczestniczących w badaniu wynosiła zaledwie 29 proc. Polscy pracownicy częściej przywiązują też wagę do architektury wnętrz (82 proc.) niż wynosi średnia z 11 krajów europejskich (70 proc.) oraz do zapewnienia miejsc parkingowych (81 proc. wobec 68 proc. w badaniu ogólnym).

Haczyk na talenty

— Dużo mówimy o idealnym biurze jako atucie pracodawcy, pomagającym znaleźć i zatrzymać pracowników na dłużej. Polscy doceniają przede wszystkim warunki, które sprzyjają dobremu samopoczuciu, a nie efektowne rozwiązania skopiowane z siedzib sławnych firm. Nie wszystkie wydatki pracodawców są więc potrzebne. Uczestnicy badania byli np. niezadowoleni lub bardzo niezadowoleni z obecnych udogodnień dla zwierząt domowych, jednak gdy zostali zapytani o znaczenie tego czynnika, 41 proc. stwierdziło, że jest to mało ważne lub zupełnie nieważne — mówi Wioleta Wojtczak, dyrektorka działu badań i analiz w firmie Savills.

Zdaniem Joanny Heidtman, psychologa i socjologa, takie czynniki, jak czystość, światło, temperatura, hałas czy zapach, są kluczowe dla efektywności w pracy, jeśli powodują dyskomfort.

— Długi dojazd do pracy, stres związany ze znalezieniem miejsca do zaparkowania samochodu, ponury, ciemny wystrój biurowych korytarzy i konieczność pokonywania kolejnych przeszkód na drodze do własnego biurka również pożerają naszą energię, którą produktywniej byłoby przeznaczyć na wykonywanie zadań. Stres w pewnym stopniu jest potrzebny w pracy kreatywnej, ale po to, by nas pobudzał, a nie męczył — tłumaczy Joanna Heidtman.

Dla każdego coś innego

Oczywiście brak dyskomfortu nie wystarczy. Dla osiągnięcia najwyższej efektywności dla jednych ważny jest czynnik estetyczny, dla innych społeczny, np. zespół, w którym pracują,sens wykonywanej pracy. Inne preferencje mają pracownicy na początku kariery (większa ich część np. woli biuro w centrum, blisko miejsc spotkań i rozrywki) niż na dojrzałym jej etapie (tu duża grupa wolałaby siedzibę firmy na peryferiach, skąd łatwiej dojechać do domu, często wybudowanego poza miastem).

— W naszym kilkunastuosobowym zespole przeprowadziliśmy burzę mózgów dotyczącą kształtu nowego biura. Wiek pracowników nie przekracza 30 lat. Okazało się, że bardzo ważne są otwierane okna, dostęp do ogródka, ale także możliwość skorzystania z kuchni z piekarnikiem czy nawet przeznaczenia jednego pokoju na sypialnię, bo zdarzały się sytuacje, że ktoś w ciągu dnia potrzebował miejsca na regeneracyjną drzemkę — mówi Marcin Wystrychowski, menedżer agencji kreatywno-gadżetowej Big Four Group.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

W pełni wyposażona kuchnia jest np. jedną z atrakcji w Brain Embassy. Przestrzenie tego coworkingu wybrała na siedzibę agencja public relations Mariel & Haan Communications.

— Początkowo obawialiśmy się licznych atrakcji, które mogłyby odciągać naszą uwagę od pracy, wkrótce jednak doceniłam fakt, że w razie potrzeby można do biura przyjść z dzieckiem, a w kuchni przygotować posiłek na patelni czy w garnku, a nie mikrofalówce. Okazało się, że nawet w kreatywnych przestrzeniach są miejsca, w których można pracować, nie obawiając się rozproszenia uwagi — mówi Patrycja Rabińska, właścicielka Mariel & Haan Communications.

Z badania firmy Savills wynika, że 57 proc. respondentów zatrudnionych w przestrzeniach coworkingowych uważa, że zwiększają one ich produktywność, a około 70 proc. — że ma pozytywny wpływ na ich fizyczne i psychiczne samopoczucie. Rzadziej opinie takie prezentują pracownicy biur konwencjonalnych — 47 proc. twierdzi, że miejsce pracy pozytywnie wpływa na ich produktywność, a poniżej 60 proc. — że dobrze działa na samopoczucie.

Przede wszystkim — miejsce

Respondenci zapytani o czynniki wyboru oferty pracy spośród dwóch o tych samych zarobkach i możliwościach kariery najczęściej (42 proc.) wskazywali na lokalizację.

— Podczas rozmowy rekrutacyjnej jako jedno z pierwszych pada pytanie związane z lokalizacją biura. Jeśli kandydaci ocenią, że dojazd jest zbyt długi, często nie są zainteresowani dalszą rozmową — mówi Anna Tietianiec, ekspert rynku pracy z agencji rekrutacyjnej Manpower.

Inne kryteria związane z biurem mają dużo mniejszy wpływ na lojalność pracowników niż jego lokalizacja. Lokalne udogodnienia (np. usługi w pobliżu pracy) oraz aranżacja i wyposażenie wnętrz (po 17 proc.) oraz zewnętrzny wygląd budynku (10 proc.) ustępują kryteriom społecznym, takim jak zespół, z którym będziemy współpracować (40 proc.), czy etyka pracodawcy (36 proc.). Jednak choć aranżacja biura ma niewielkie znaczenie na wybór czy zmianę pracodawcy, to aż 64 proc. badanych twierdzi, że w obecnej firmie ma ona wpływ na jakość ich pracy.

— Firmy, które przywiązują dużą wagę do wyboru właściwego biura, są na wygranej pozycji w rywalizacji o największe talenty. Z naszych badań wynika, że lokalizacja biura przekłada się bezpośrednio na lojalność pracowników, a jego aranżacja na efektywność ich pracy — mówi Jarosław Pilch, dyrektor działu reprezentacja najemcy w firmie Savills.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu