Polski rynek pizzy jest wyceniany na około 4 mld zł i nadal rośnie w siłę. Da Grasso, największa franczyzowa sieć pizzerii w kraju, wciąż widzi na nim przestrzeń do dynamicznego rozwoju.
– Obecnie zarządzamy 190 lokalami w całej Polsce. W 2024 r. otworzyliśmy dziewięć restauracji, a w planach na 2025 r. jest intensyfikacja ekspansji dzięki nowej ofercie franczyzowej, której szczegóły ogłosimy w najbliższym czasie. Nasze analizy wskazują, że możemy podwoić liczbę placówek w ciągu kilku lat. To ambitny cel, ale mamy odpowiednie zasoby i strategię, żeby go zrealizować – mówi Magdalena Piróg, prezes Da Grasso.
Sieć działa w konkurencyjnym otoczeniu. Oprócz dużych graczy, takich jak Pizza Hut, Domino's, Biesiadowo czy T-pizza, rywalizuje też z niezależnymi restauracjami, które wciąż odpowiadają za blisko 70 proc. wartości rynku.
– Stawiamy na rozwój tam, gdzie nas jeszcze nie ma. Nasza oferta jest skierowana zarówno do dużych miast, jak i mniejszych miejscowości. Jesteśmy otwarci na współpracę z franczyzobiorcami z całej Polski – podkreśla Magdalena Piróg.
Rośnie zainteresowanie dostawami
Da Grasso, działające na polskim rynku od 28 lat, od dwóch lat jest częścią norweskiego koncernu Orkla. W 2023 r. sieć osiągnęła przychody w wysokości 52,4 mln zł, co oznacza wzrost o 0,4 proc. rok do roku. Zysk netto jednak spadł o 9,5 proc. do 9,65 mln zł. Wpływ na wyniki miały m.in. rosnące koszty operacyjne i surowcowe.
– Jesteśmy jeszcze w trakcie podsumowań 2024 r. Kluczowe dla naszych wyników było rosnące zainteresowanie dostawami i sprzedażą online – segmentem, który rozwijaliśmy w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klientów. Ważnym czynnikiem był również wzrost liczby lokali, co pozwoliło nam dotrzeć do szerszej grupy odbiorców – mówi Magdalena Piróg.
Nadchodzi marketingowa ofensywa
Wśród kluczowych wyzwań dla gastronomii w nadchodzącym roku prezes Da Grasso wskazuje nieprzewidywalne zmiany legislacyjne, dalszy wzrost kosztów surowców oraz trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanych pracowników.
– Nasze kluczowe inwestycje w 2025 r., oprócz otwierania nowych restauracji, obejmą pogłębienie digitalizacji, która pozwoli nam usprawniać procesy zamówień online, oraz modernizację lokali. Przygotowujemy się też do wdrożenia strategii ESG obejmującej zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczną. Zainwestujemy również w employer branding [markę pracodawcy - red.], wzmacniając nasz zespół w centrali, odpowiedzialny za wdrażanie tych inicjatyw i poszukiwanie nowych kierunków rozwoju – mówi prezes Da Grasso.
Sieć intensyfikuje także prace nad strategią marketingową, skoncentrowaną na modelu omnichannel, w jakim działa Da Grasso. Aby w pełni wykorzystać działania promocyjne, wprowadzona zostanie pełniejsza integracja systemów, z których korzysta firma. Ma to usprawnić obsługę zamówień na wynos i dostaw. Sieć położy również większy niż dotychczas nacisk na personalizację oferty. W planach są szeroko zakrojone kampanie marketingowe, mające na celu przyciągnięcie nowych grup klientów.
Pizza niezmiennie utrzymuje pozycję lidera wśród kulinarnych wyborów Polaków, ciesząc się popularnością na poziomie porównywalnym z klasycznym schabowym – z badań rynkowych wynika, że 89 proc. Polaków spożyło oba te dania chociaż raz w ciągu ostatniego roku. W Da Grasso najczęściej zamawiane warianty pizzy to capriciosa, pepperoni, margherita, hawajska, kebab, mafioso oraz semplicita.