DAAH chce wykorzystać potencjał rynku sztuki

KZ
opublikowano: 11-10-2010, 00:00

Szefowie spółki chcą stworzyć polski odpowiednik słynnego domu aukcyjnego Sotheby’s.

Szefowie spółki chcą stworzyć polski odpowiednik słynnego domu aukcyjnego Sotheby’s.

Dom Aukcyjny Abbey House (DAAH) przygotowuje prywatną ofertę akcji i do końca tego roku planuje wejść na NewConnect.

— Pieniądze są nam potrzebne na stworzenie grupy artystów, których prace moglibyśmy promować i sprzedawać. Interesujemy się też kupnem istniejących kolekcji sztuki — mówi Jakub Kokoszka, wiceprezes Abbey House.

Za pięć lat spółka chciałaby mieć w skarbcu dzieła sztuki (na razie głównie malarstwo) o wartości ponad 200 mln zł. Przy konserwatywnych założeniach ma to wtedy przynieść 19,3 mln zł przychodów i 4,3 mln zł zysku netto. Na razie spółka ma aktywa o wartości 3 mln zł, a prognozowana na ten rok strata netto to 1,7 mln zł, przy przychodach 0,3 mln zł.

Abbey House myśli o stworzeniu — na wzór domu maklerskiego — internetowej platformy handlu i notowań dzieł sztuki. Miałaby ona też być źródłem informacji o rynku dóbr luksusowych. Dziś wartość tego rynku w Polsce — mierzona obrotami — to zaledwie 200-300 mln zł.

— To niewielki ułamek tego, co istnieje w zamożnych krajach Europy. Potencjał do rozwoju rynku sztuki w Polsce jest ogromny — mówi Jakub Kokoszka.

Spółka chce to wykorzystać i planuje szerokie działania edukacyjne, by zachęcić inwestorów — instytucje finansowe, przedsiębiorstwa, inwestorów indywidualnych, w tym klientów private bankingu — do lokowania w sztukę. Jednym z narzędzi będzie czasopismo "Art Business", najstarszy i największy w Polsce periodyk poświęcony dobrom luksusowym.

— Kupiliśmy 50 proc. udziałów w miesięczniku i portalu internetowym. Zmieniliśmy jego formułę i liczymy na to, że dzięki niemu dotrzemy do potencjalnych klientów — mówi Jakub Kokoszka.

NajwaŻniejsze wydarzenia tygodnia na NewConnect

Grupa PSW Holding domaga się 5,1 mln EUR (20 mln zł) odszkodowania od Vattenfall Mining Europe za złamanie warunków umowy dostaw brykietu z węgla brunatnego.

Pekao OFE i Amplico OFE ujawniły się w akcjonariacie Grupy ADV. To pierwsze fundusze emerytalne, które zainwestowały w znaczące pakiety akcji na alternatywnym rynku.

NFI Magna Polonia kupił 8,6 proc. akcji Vedii. Chce, by spółka wyprodukowała urządzenia do odbioru telewizji mobilnej, którą oferuje inna spółka z portfela Magny — Info-TV-FM.

Na NewConnect zadebiutowały dwie kolejne spółki: Partex (dystrybucja materiałów wykończeniowych) i Analizy Online (oferuje narzędzia do analizy polskiego rynku OFE i TFI).

Fon Ecology zażądał zwołania NWZA Maximusa, które ma się zająć podwyższeniem kapitału w drodze emisji z zachowaniem prawa poboru.

BGE w październiku zamierza zadebiutować na NewConnect. Pieniądze z oferty private placement spółka  zamierza przeznaczyć na przygotowanie dokumentacji projektowej dla 34 planowanych biogazowni rolniczych. Pomysł na biznes BGE to produkcja masy zielonej w nowej technologii, charakteryzujacej się 30-krotnie mniejszym zapotrzebowaniem na powierzchnię upraw przy zachowaniu tej samej masy substratu.

Jurajski Dom Brokerski także wybiera się na NewConnect. Główny biznes spółki to zarządza-nie ryzykiem i opracowywanie strategii minimalizacji skutków szkody. Trwa oferta private placement. Kapitał JDB zamierza przeznaczyć na prężny rozwój struktur sprzedaży przez tworzenie oddziałów firmy (Katowice, Opole, Bielsko-Biała, Kraków). W 2009 r. przychody poprzednika prawnego spółki wynosiły 0,6 mln zł, a zysk netto 0,4 mln zł. W tym roku spółka ostrożnie szacuje przychody na 0,8 mln zł, a zysk netto na 0,5 mln zł. W wariancie optymistycznym przychody mają wynieść 1,6 mln zł, a zysk netto 1,1 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu