DAEWOO-FSO WALCZY O RYNEK

Paweł Janas
opublikowano: 2000-06-06 00:00

DAEWOO-FSO WALCZY O RYNEK

Producent samochodów z Żerania przyspiesza restrukturyzację spółki

DAEWOO MOTOR CO. NA AUKCJĘ: Strategiczny partner z pewnością będzie zainteresowany w utrzymaniu nazwy naszej marki, znaku firmowego i pozycji na rynku — twierdzi Choon Sik Yoo, prezes Daewoo-FSO Motor oraz Daewoo Motor Poland. fot. ARC

Daewoo-FSO walczy o powstrzymanie spadającego udziału w rynku samochodów osobowych. Ma temu służyć przyspieszenie restrukturyzacji spółki. Mimo niepewnej przyszłości, Daewoo-FSO planuje wyprodukowanie w tym roku 200 tys. aut i wprowadzenie nowego modelu samochodu.

Po pierwszych czterech miesiącach tego roku Daewoo zmniejszyło swój udział w rynku samochodów osobowych do 21 proc. (pod koniec grudnia 1999 r. — 28 proc.). Firma walczy o odzyskanie pozycji m.in. konsolidując struktury firmy.

Pod koniec stycznia 2000 r. powołano nowego prezesa zarządu. Miejsce Jin Chul Suka zajął Choon Sik Yoo. Łączy on dotychczas odrębne dwa stanowiska — prezesa żerańskiej firmy i lubelskiego Daewoo Motor Polska.

Konsolidacja pomoże

Według Mirosława Osipa, zastępcy dyrektora ds. zarządzania, sprzedaży i marketingu Daewoo--FSO Motor, od marca tego roku funkcje handlowe Centrum Daewoo (sprzedaż, marketing i serwis) włączone zostały do struktur fabryki na Żeraniu. W tym samym miesiącu spółka Autoparts przestała zajmować się dystrybucją i importem części zamiennych Daewoo. Autoparts jest obecnie przygotowywana do sprzedaży samochodów. Sprawy związane z dystrybucją części zamiennych przejęło natomiast bezpośrednio Daewoo-FSO. Z kolei 1 czerwca fabryczne salony sprzedaży — warszawskie Autoparts, Towarowa 33 Corporation, Zocar oraz Bogucicka 7 z Katowic — rozpoczęły działalność jako oddziały Centrum Daewoo.

— Zmiany te przyniosą większą efektywność sprzedaży — podkreśla Mirosław Osip.

Od pewnego czasu redukowana jest również liczba dealerów samochodów. Pod koniec 1998 r. było ich 200, rok później 175, a ten rok ma się zamknąć liczbą 150 punktów sprzedaży.

— Zakładamy w tej dziedzinie konsolidację. Silni dealerzy będą współpracować ze słabszymi na podstawie umów subdealerskich — twierdzi Mirosław Osip.

Nie jest wykluczone, że dalsze zmiany restrukturyzacyjne przyniesie oczekiwana w najbliższym czasie sprzedaż firmy matki, czyli Daewoo Motor Co. Nastąpi to prawdopodobnie do końca czerwca tego roku. Zdaniem Choon Sik Yoo, faworytami w licytacji będą zapewne koncerny Ford i General Motors.

200 tys. samochodów

W ciągu czterech ostatnich lat w rozwój Daewoo-FSO zainwestowano 700 mln USD (około 3 mld zł). Do sprzedaży wprowadzono 11 modeli samochodów, a pod koniec 2000 r. na polskim rynku pojawi się nowy model — minivan Tacuma. Całkowita produkcja Daewoo-FSO w tym roku ma przekroczyć 200 tys. samochodów, z czego 30 tys. zostanie wyeksportowanych. Samochody z Daewoo-FSO trafią w większości do krajów europejskich. Głównymi odbiorcami w Unii Europejskiej będą Włochy i Grecja, a w środkowej i wschodniej części Starego Kontynentu — Węgry, Słowenia, Chorwacja, Estonia, Słowacja. W bieżącym roku Daewoo-FSO chce trafić również na nowe rynki — do Chin i Austrii.