Dajmy szansę ekspertom

Agata Hernik
opublikowano: 14-12-2006, 00:00

Zlecenie usług logistycznych na zewnątrz pozwoli skupić się na strategicznej działalności. Nie jest jednak panaceum na wszelkie problemy.

Jest kilka głównych powodów, dla których firmy decydują się na outsourcing usług logistycznych. Operator ma know-how i potrafi zoptymalizować zarządzanie łańcuchem dostaw. Firma dokładnie wie, za co płaci, unika nieprzewidzianych kosztów i inwestycji związanych z transportem i magazynowaniem.

— Outsourcing logistyki pozwala firmom skoncentrować się na tym, co robią najlepiej i co przynosi im zyski. To także sposób na redukcję kosztów. Eliminuje się bowiem potrzebę inwestowania m.in. w kosztowne rozwiązania informatyczne, magazyny i ich wyposażenie. Istotna część kosztów stałych staje się zmienna. Outsourcing może poprawić jakość dotychczasowych procesów logistycznych firmy produkcyjnej lub handlowej, unowocześnić je i rozwinąć. To dobry sposób budowy przewagi konkurencyjnej — zapewnia Olga Aniszczuk, kierownik projektów logistycznych w DSV Solutions.

Taki mały, taki duży...

O gotowości firm do przekazania na zewnątrz zarządzania logistyką decyduje rachunek ekonomiczny.

— Wielkość firmy nie ma tu zasadniczego znaczenia. Wielu operatorów logistycznych obsługuje nawet bardzo małe przedsiębiorstwa. Z drugiej strony, w niektórych branżach najwięksi nie decydują się na outsourcing logistyki, bo nie przyniosłoby im to znaczących oszczędności — mówi Olga Aniszczuk.

Jeżeli firma wcześniej sama zajmowała się dostawami i dystrybucją, przejście na inny model działalności może okazać się trudne. Decyzja o outsourcingu powinna być wtedy bardzo starannie przemyślana.

— Niektóre firmy nadal odnoszą się nieufnie do takiej formy prowadzenia działalności. Czasem obawiają się utraty zgromadzonego kapitału intelektualnego i doświadczeń. Nie są też pewne jakości produktów i niezawodności dostaw — to zrozumiałe, w końcu oddają istotny czynnik swojej efektywności w cudze ręce — tłumaczy Olga Aniszczuk.

Potrzebna kontrola

Bardzo często firmy, które zdecydowały się na outsourcing, zatrudniają jednak menedżera koordynującego współpracę z zewnętrznym operatorem. Czasem utrzymują też niewielki dział logistyczny. Pozwala to uniknąć wielu nieporozumień.

— Nie powinno się zakładać, że outsourcing logistyki jest magicznym rozwiązaniem zmniejszającym koszty albo rozwiązującym wszystkie problemy. Partnerzy zewnętrzni nigdy nie zastąpią własnego wykwalifikowanego menedżera logistyki. Rzadko która firma zlecająca zadania logistyczne partnerowi będzie w stanie znacznie wpłynąć na poprawę sytuacji bez silnego zaangażowania własnego — przestrzega Yann Belgy, dyrektor generalny FM Logistic w Polsce.

Na efekty współpracy z operatorem logistycznym zazwyczaj trzeba jednak trochę poczekać.

— Prawdziwe korzyści, które przynosi outsourcing, zwykle pojawiają się po pewnym czasie od nawiązania współpracy. Są one na tyle widoczne, że właściwie nieliczne firmy pozostają przy własnej organizacji logistyki, kiedy już zdobędą doświadczenia we współpracy w ramach outsourcingu — dodaje Yann Belgy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu