Dajmy szansę ekspertom

Agata Hernik
opublikowano: 14-12-2006, 00:00

Zlecenie usług logistycznych na zewnątrz pozwoli skupić się na strategicznej działalności. Nie jest jednak panaceum na wszelkie problemy.

Jest kilka głównych powodów, dla których firmy decydują się na outsourcing usług logistycznych. Operator ma know-how i potrafi zoptymalizować zarządzanie łańcuchem dostaw. Firma dokładnie wie, za co płaci, unika nieprzewidzianych kosztów i inwestycji związanych z transportem i magazynowaniem.

— Outsourcing logistyki pozwala firmom skoncentrować się na tym, co robią najlepiej i co przynosi im zyski. To także sposób na redukcję kosztów. Eliminuje się bowiem potrzebę inwestowania m.in. w kosztowne rozwiązania informatyczne, magazyny i ich wyposażenie. Istotna część kosztów stałych staje się zmienna. Outsourcing może poprawić jakość dotychczasowych procesów logistycznych firmy produkcyjnej lub handlowej, unowocześnić je i rozwinąć. To dobry sposób budowy przewagi konkurencyjnej — zapewnia Olga Aniszczuk, kierownik projektów logistycznych w DSV Solutions.

Taki mały, taki duży...

O gotowości firm do przekazania na zewnątrz zarządzania logistyką decyduje rachunek ekonomiczny.

— Wielkość firmy nie ma tu zasadniczego znaczenia. Wielu operatorów logistycznych obsługuje nawet bardzo małe przedsiębiorstwa. Z drugiej strony, w niektórych branżach najwięksi nie decydują się na outsourcing logistyki, bo nie przyniosłoby im to znaczących oszczędności — mówi Olga Aniszczuk.

Jeżeli firma wcześniej sama zajmowała się dostawami i dystrybucją, przejście na inny model działalności może okazać się trudne. Decyzja o outsourcingu powinna być wtedy bardzo starannie przemyślana.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Niektóre firmy nadal odnoszą się nieufnie do takiej formy prowadzenia działalności. Czasem obawiają się utraty zgromadzonego kapitału intelektualnego i doświadczeń. Nie są też pewne jakości produktów i niezawodności dostaw — to zrozumiałe, w końcu oddają istotny czynnik swojej efektywności w cudze ręce — tłumaczy Olga Aniszczuk.

Potrzebna kontrola

Bardzo często firmy, które zdecydowały się na outsourcing, zatrudniają jednak menedżera koordynującego współpracę z zewnętrznym operatorem. Czasem utrzymują też niewielki dział logistyczny. Pozwala to uniknąć wielu nieporozumień.

— Nie powinno się zakładać, że outsourcing logistyki jest magicznym rozwiązaniem zmniejszającym koszty albo rozwiązującym wszystkie problemy. Partnerzy zewnętrzni nigdy nie zastąpią własnego wykwalifikowanego menedżera logistyki. Rzadko która firma zlecająca zadania logistyczne partnerowi będzie w stanie znacznie wpłynąć na poprawę sytuacji bez silnego zaangażowania własnego — przestrzega Yann Belgy, dyrektor generalny FM Logistic w Polsce.

Na efekty współpracy z operatorem logistycznym zazwyczaj trzeba jednak trochę poczekać.

— Prawdziwe korzyści, które przynosi outsourcing, zwykle pojawiają się po pewnym czasie od nawiązania współpracy. Są one na tyle widoczne, że właściwie nieliczne firmy pozostają przy własnej organizacji logistyki, kiedy już zdobędą doświadczenia we współpracy w ramach outsourcingu — dodaje Yann Belgy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane