Czytasz dzięki

Damen zaprojektuje więcej

opublikowano: 09-02-2020, 22:00

Biuro projektowe holenderskiej firmy stoczniowej, które wyda 1 mln zł na poszerzenie działalności, dostało 500 tys. zł grantu.

Kolejna inwestycja w branży morskiej w Trójmieście. Damen Engineering Gdańsk, biuro inżynieryjne, które projektuje statki produkowane przez stocznie holenderskiej grupy na całym świecie, planuje rozwój. Na projekt dostanie 528 tys. zł rządowego grantu w ramach programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki. Większa część — 411 tys. zł — została wypłacona już w ubiegłym roku, na ten zostało 117 tys. zł. We wniosku firma, która rozpoczęła działalność w 2013 r., zadeklarowała, że do 104 pracowników zatrudnionych w biurze dołączy 48 osób z wyższym wykształceniem, czyli co najmniej tytułem licencjata lub inżyniera. Tę część umowy firma już zrealizowała.

Damen Engineering Gdańsk dotychczas opracowywał projekty standardowych
statków budowanych w stoczniach holenderskiej grupy. Teraz planuje wykorzystać
innowacyjne narzędzia projektowe i poszerzyć zakres usług także o nietypowe
jednostki.
Zobacz więcej

POZA SCHEMAT:

Damen Engineering Gdańsk dotychczas opracowywał projekty standardowych statków budowanych w stoczniach holenderskiej grupy. Teraz planuje wykorzystać innowacyjne narzędzia projektowe i poszerzyć zakres usług także o nietypowe jednostki. Damen

— Od momentu złożenia wniosku o dofinansowanie zwiększyliśmy zatrudnienie o ponad 50 proc. — mówi Katarzyna Romantowska-Jaskólska, dyrektor zarządzająca Damen Engineering Gdańsk.

Damen zainwestuje 1 mln zł. Jako koszty kwalifikowane do wsparcia zostały wzięte jednak pod uwagę dwuletnie koszty zatrudnienia nowych pracowników szacowane na niemal 13,3 mln zł.

Nowe usługi

Dzięki inwestycji firma chce poszerzyć zakres usług.

— Odpowiadamy za opracowywanie projektów prototypowychstatków budowanych w największych stoczniach Damenu. Do tej pory projektowaliśmy bardziej standardowe jednostki, staramy się natomiast wykorzystywać innowacyjne narzędzia projektowe. O szczegółach dotyczących realizacji projektu dofinansowanego z pieniędzy publicznych będziemy mogli opowiedzieć dopiero po jego zakończeniu — mówi Katarzyna Romantowska-Jaskólska.

Projekt ruszył w ubiegłym roku i ma zostać zrealizowany do końca bieżącego. W Polsce działa też Damen Shipyard Gdynia, stocznia, która buduje na zlecenie klienta holowniki portowe i oceaniczne, statki do zwalczania rozlewów olejowych, szybkie łodzie ratownicze i patrolowe, statki badawcze, jachty motorowe czy statki do obsługi oznakowanianawigacyjnego. Powstała w 1991 r. jako jedna z pierwszych stoczni prywatnych, a do grupy Damen weszła w 1996 r.

Z szopy do stoczni

Firma Damen została założona w 1927 r. przez dwóch braci, którzy początkowo budowali łodzie w szopie przy domu. Od 1973 r. działa w Gorinchen w Holandii i do dziś ma tam siedzibę. Dostarczyła ponad 6,5 tys. statków do ponad 100 krajów, a rocznie wytwarza ich 175. W 2018 r. miała 2 mld EUR obrotów. Cała grupa składa się z 54 spółek na świecie, z czego 25 znajduje się w Holandii. Jest w niej pięć spółek inżynieryjnych, 36 stoczni (16 w Holandii), w tym 23 buduje statki. Zatrudnia 12 tys. osób, z czego 8,5 tys. za granicą, a 1 tys. stanowią inżynierowie.

a0affcda-429f-11ea-b77f-2e728ce88125
Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane