Dealerzy odnotowują niższą sprzedaż
Jest już pewne, że rekord sprzedaży aut z 1999 roku w tym się nie powtórzy. Przedstawiciele poznańskich salonów sprzedaży oceniają, że spadek sprzedaży wyniesie 10-15 proc.
Marcin Pawlak, szef marketingu Ford Auto Watin
- W tym roku sprzedaż samochodów na polskim rynku generalnie się ustabilizowała. Firma odnotowała co prawda kilkunastoprocentowy spadek sprzedaży w styczniu i lutym, jednak od marca wszystko wróciło do normy.
Sytuacja, która pojawiła się na początku 2000 roku, miała swoje konkretne przyczyny. Przede wszystkim polski rynek już jest nasycony. Fenomenalne wyniki sprzedaży odnotowaliśmy w ubiegłym roku. Po takim boomie przestój na początku roku był rzeczą naturalną. Nie bez znaczenia było także wprowadzenie w kwietniu tego roku 6-proc. akcyzy na samochody. Chociaż obecnie rynek się ustabilizował, nie można jednak zakładać, że ta sytuacja się nie zmieni. Polacy są w dziedzinie kupowania samochodów dość nieobliczalni, więc koniec tego roku może nas miło zaskoczyć.
Jacek Burlaga, dyrektor ds. sprzedaży ACM Mari-Car.
- Sprzedaż samochodów Fiat była bardzo dobra w roku 1999. Rekordy odnotowaliśmy w grudniu, ponieważ klienci spieszyli się z zakupem auta przed wprowadzeniem 4-proc. akcyzy. Z tego powodu pierwsze miesiące 2000 roku należały do słabszych, a w kwietniu akcyza samochodowa znowu została podwyższona do 6 proc. Obecnie rynek jest już nasycony, i mimo że ponosimy spore wydatki na reklamę i działalność promocyjną, nie przynosi to spodziewanego efektu. Średnio co miesiąc sprzedajemy 250 aut.
Ewa Nowak, z działu marketingu Autohandel Centrum Krotowski Cichy
- Samochody marki Volkswagen sprzedają się bardzo dobrze. Szczególnie udane, w porównaniu z wynikami ubiegłorocznymi, były pierwsze trzy miesiące tego roku. Dużą rolę w tej kwestii odegrało wprowadzenie na rynek nowego Volkswagena Polo.