Czytasz dzięki

Deszcz pogrąży warsztaty

opublikowano: 01-09-2020, 22:00

Zmienione prawo wykończy małych producentów, dostawców części oraz warsztaty — ostrzega branża motoryzacyjna.

Obecne przepisy nakładają deszczowy podatek na właścicieli nieruchomości o powierzchni większej niż 3,5 tys. m kw. wtedy, kiedy minimum 70 proc. działki wyłączone jest „z powierzchni biologicznie czynnej”, tzn. jest zajęta przez budynki, garaże czy wybetonowane place. Ma to pomóc w walce ze zmniejszającą się retencją wody. Poddany konsultacjom społecznym projekt ustawy o inwestycjach w zakresie przeciwdziałania suszy, przygotowany przez resort gospodarki morskiej, zmienia m.in. ustawę prawo wodne i zaostrza te przepisy. Jeśli wejdzie w życie, liczba działek objętych deszczową daniną wzrośnie 20-krotnie (obecnie jest ich około 6,9 tys.). Branża motoryzacyjna jest zaniepokojona.

— Po zmianach podatkiem będą objęte nieruchomości powyżej 600 m kw., które są zabudowane w więcej niż 50 proc. Projekt obejmie także branżę motoryzacyjną — od producentów i dystrybutorów części po dilerów, a nawet duże warsztaty motoryzacyjne — mówi Tomasz Bęben, dyrektor ds. prawnych i przemysłu w Stowarzyszeniu Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Pojawią się trzy stawki podatku, a ich wysokość będzie zależała od tego, czy właściciel ma na działce urządzenia do magazynowania wody. Opłata „za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej” ma wynieść 1,5 zł rocznie za 1 m kw. w przypadku działek bez urządzeń do retencjonowania wody, 0,9 zł za 1 m kw. działek z urządzeniami retencyjnymi, których pojemność nie przekracza10 proc. rocznego odpływu z „powierzchni uszczelnionych, trwale związanych z gruntem”, a 0,45 zł za 1 m kw. działek, z których zbiorniki retencyjne są w stanie przejąć 10-30 proc. rocznego odpływu.

— Po znowelizowaniu przepisów średnia wysokość podatku z tytułu utraconej retencji za działkę zabudowaną wyniesie około 1350 zł rocznie. Nie jest to kwota powalająca, jednak pandemia spowodowała, że wiele firm liczy każdy grosz, a więc kolejna danina wywołuje niezadowolenie, nawet jeżeli zmiany podatku wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r. Czy w tym przypadku kij zamiast marchewki w postaci zachęt i dopłat do dobrowolnych instalacji retencyjnych poprawi sytuację hydrologiczną w kraju? — mówi Tomasz Bęben.

Ponieważ projekt już jest krytykowany przez wiele środowisk, również biznesowych, można się spodziewać pewnych korekt.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane