Kolejna duża transakcja we Wrocławiu. Nieco ponad tydzień temu pisaliśmy o tym, że Archicom sprzedał biurowiec City 2 za ponad 30 mln EUR. Spółka przeznaczy je na inwestycje w mieszkaniówkę, na której chce się teraz skoncentrować. Podobny kierunek obrała Develia. Deweloper poinformował właśnie o sprzedaży centrum handlowego Arkady Wrocławskie za 43 mln EUR, z czego 17 mln EUR reinwestuje w segment mieszkaniowy mający zapewnić mu wyższe stopy zwrotu.
- Finalizując transakcję sprzedaży Arkad Wrocławskich zrealizowaliśmy jeden z naszych kluczowych strategicznych celów, jakim jest dezinwestycja portfela biurowego i handlowego. Strategia, którą oparliśmy na tym założeniu pozwoliła nam w ostatnich latach reinwestować kapitał w rozwój priorytetowego dla nas segmentu mieszkaniowego poprzez rozwój organiczny oraz transakcje M&A i jednocześnie istotnie zwiększyć nasze udziały w tym rynku – mówi Andrzej Oślizło, prezes Develii.
Obecnie Arkady Wrocławskie są w trakcie rozbiórki. Rozpoczęła ją Develia, a kontynuować będzie nowy właściciel spółka Vastint Poland, który planuje postawić w tym miejscu nowoczesny obiekt wielofunkcyjny.
- Arkady Wrocławskie od wielu lat były centralnym punktem spotkań, zakupów i wydarzeń kulturalnych, odgrywając istotną rolę w komercyjnym krajobrazie Wrocławia. Dziś wkraczamy w nowy rozdział historii tego miejsca. Nasze plany zakładają rozbiórkę istniejącego kompleksu i realizację nowoczesnej, wielofunkcyjnej inwestycji. Nowy projekt, starannie zaprojektowany i harmonijnie wpisujący się w tkankę centrum miasta przyniesie trwałą wartość lokalnej społeczności. Przyciągnie zarówno mieszkańców, jak i przedsiębiorców, tworząc tętniącą przestrzeń do życia, pracy i spędzania wolnego czasu – zapowiada Roger Andersson, dyrektor zarządzający Vastint Poland.
Jak podaje Avison Young, polski sektor handlowy cieszy się dużym zainteresowaniem inwestorów. W I kw. 2025 r. w tym segmencie zawarto 14 transakcji, a wartość inwestycji wyniosła 189 mln EUR.
Co ciekawe ponad jedna trzecia wartości inwestycji dotyczyła niewielkich centrów handlowych położonych poza głównymi miastami.
- Spośród czterech transakcji w tym segmencie największą było nabycie trzech centrów handlowych Plaza Center na Śląsku przez ukraiński fundusz Focus Estate Fund. Transakcja ta podkreśla rosnący apetyt inwestorów na centra regionalne, których atutami są dobre lokalizacje, ugruntowane pozycje handlowe i atrakcyjne ceny sprzedaży - mówi Paulina Brzeszkiewicz-Kuczyńska, menedżer odpowiedzialna za badania i dane w Avison Young.
Właścicieli zmieniły też m.in. Galeria Świdnicka, Pasaż Świętokrzyski i Galeria Młyńska.
