Na początku czerwca pisaliśmy, że rodzimy inwestorkupił od spółki Octava Property Trust warszawski biurowiec Lighthouse. Teraz transakcję z udziałem krajowego kapitału odnotowano we Wrocławiu. Spółka Archicom poinformowała właśnie o sprzedaży polskiemu inwestorowi biurowca City 2. Wartość transakcji to 31 mln EUR.
- Finalizacja sprzedaży biurowca City 2 zamyka proces wyjścia Archicomu z segmentu nieruchomości biurowych. Warunki transakcji odzwierciedlają realia rynkowe i są dla nas w pełni satysfakcjonujące. Fundusze ze sprzedaży przeznaczymy na rozwój banku ziemi oraz dalsze wzmacnianie naszego potencjału inwestycyjnego w sektorze mieszkaniowym. Obecnie w portfelu Archicomu znajdują się wyłącznie projekty mieszkaniowe – to jedyny obszar funkcjonowania, w którym pozostajemy jako deweloper aktywni - mówi Rafał Zboch, członek zarządu Archicomu.
Budynek City 2 jest częścią kompleksu City Forum. Ma siedem kondygnacji naziemnych i oferuje około 12 tys. m kw.
— Sprzedaż City 2 nie była zaskoczeniem — Archicom zapowiadał ten krok od co najmniej dwóch lat, choć finalizacja transakcji się przeciągała. Cena na poziomie 31 mln EUR odpowiada wartości wykazanej w bilansie. Nie traktuję tej sprzedaży jako istotnego sygnału dla całego rynku. Rzeczywiście w tym roku liczba transakcji w segmencie nieruchomości komercyjnych wzrosła względem ubiegłego roku, ale trzeba pamiętać, że porównujemy się do bardzo niskiej bazy. Wydaje się, że najtrudniejsza sytuacja nadal panuje na rynku biurowym. Obecnie to najbardziej wymagający segment — mówi Adrian Górniak, analityk Ipopema Securities.
Eksperci Avison Young zwracają uwagę, że inwestorzy wciąż bardzo selektywnie podchodzą do transakcji na rynku biur.
— Ostatnim widocznym trendem są zakupy całych obiektów z przeznaczeniem na prowadzenie własnej działalności lub częściowo na potrzeby własne, a w pozostałej części na wynajem. Ostatnie tego typu transakcje dotyczyły takich firm jak Ryanair, Enter Air, Prokuratura Generalna czy PZPN, które nabyły budynki biurowe w celu ulokowania tam swojej siedziby, oczywiście po uprzednim remoncie i pracach adaptacyjnych. Z perspektywy użytkownika końcowego zakup i remont może być bardziej atrakcyjny niż najem lub budowa siedziby od nowa — mówi Marcin Purgal, dyrektor w Avison Young.
Wrocław zajmuje trzecie miejsce pod względem wielkości rynku biurowego w Polsce. Według CBRE na koniec I kw. 2025 r. jego zasoby wynosiły 1,36 mln m kw. nowoczesnych miejsc do pracy. Jeszcze w tym roku do użytku zostaną oddane dwie inwestycje, które powiększą rynek o 23,6 tys. m kw.
— Pierwszy kwartał przyniósł ożywienie na wrocławskim rynku biurowym — łączna powierzchnia wynajęta w tym okresie wyniosła 43,8 tys. m kw., co oznacza znaczący wzrost w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, kiedy wynajęto blisko 20 tys. m kw. mniej — mówi Paweł Boczar, szef wrocławskiego biura CBRE.
Wskaźnik pustostanów w mieście wynosi 20,4 proc. i przekłada się na około 278,3 tys. m kw. powierzchni biur dostępnej od ręki.
