Polski kapitał przyspiesza w nieruchomościach komercyjnych

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2025-06-09 20:00

Krajowy inwestor kupił biurowiec Lighthouse przy ul. Puławskiej w Warszawie. Udział polskich firm kupujących nieruchomości komercyjne rośnie od trzech lat — dziś odpowiadają już za co trzecią transakcję.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

– jaki był udział w rynku inwestycyjnym polskiego kapitału do 2022 r. i o ile urósł do dziś

– jakie nieruchomości komercyjne kupują polscy inwestorzy

– jaki jest portret polskich kupujących

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Warszawski biurowiec Lighthouse zmienił właściciela — Octava Property Trust sprzedała w bardzo wysokim stopniu wynajęty budynek lokalnemu nabywcy. Strony nie ujawniły wartości transakcji, a nabywca pozostaje anonimowy. Przy sprzedaży doradzały Octavie firmy Avison Young i Colliers.

— Lighthouse to przykład stabilnego aktywa biurowego zlokalizowanego przy jednej z głównych arterii Warszawy — ulicy Puławskiej. W okolicy znajduje się sporo kameralnych biurowców, które również cieszą się popularnością najemców, co sprawia, że biurowy klaster odznacza się relatywnie niskim poziomem pustostanów. Ta transakcja pokazuje, że dobrze utrzymane budynki biurowe nadal cieszą się zainteresowaniem inwestorów nawet w wymagającym otoczeniu rynkowym — mówi Marek Paczuski, starszy dyrektor działu investment services w Colliersie.

Według Bartłomieja Krzyżaka, starszego dyrektora działu investment w Avison Young, transakcja wzmacnia pozycję rodzimego kapitału na polskim rynku nieruchomości komercyjnych.

— W I kw. 2025 r. polscy inwestorzy odpowiadali za już 34 proc. transakcji i 17 proc. całkowitej ich wartości. Nadal skupiają swoją uwagę głównie na mniejszych aktywach o niższej wartości, takich jak samodzielne obiekty handlowe, parki handlowe czy starsze budynki biurowe generujące stabilne przepływy pieniężne — mówi Bartłomiej Krzyżak.

Rośnie liczba i wartość

Według danych Avision Young w latach 2018-22 udział polskiego kapitału w całkowitej wartości transakcji na rynku inwestycji w nieruchomości komercyjne wynosił około 2 proc. Od 2023 r. nastąpił skokowy wzrost przekraczający w kolejnych dwóch latach 7 i 10 proc. W 2024 r. z 40 zrealizowanymi transakcjami polski kapitał odpowiadał już za 31 proc. pod względem liczby transakcji i 10 proc. pod względem ich wartości. Średnia wartość transakcji sięgnęła 12 mln EUR.

W I kw. 2025 r. polscy inwestorzy zrealizowali 12 transakcji, które odpowiadały za 34 proc. pod względem liczby transakcji i 17 proc. pod względem ich wartości. Średnia wartość transakcji wyniosła 10 mln EUR.

— Polski rynek nieruchomości komercyjnych odznacza się dziś zmniejszoną aktywnością inwestorów instytucjonalnych, którzy przez ostatnich kilka lat zmagali się ze spadkiem wartości posiadanych nieruchomości i ciągle podchodzą do nowych zakupów bardziej selektywnie. Jest to sytuacja obserwowana nie tylko w Polsce, ale również na świecie — mówi Bartłomiej Krzyżak.

Według niego obecnie w Polsce inwestuje głównie kapitał prywatny, ponieważ ceny nieruchomości spadły i łatwiej o okazje. Na takie okazje poluje również polski kapitał coraz bardziej widoczny w strukturze transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych, a nie tylko mieszkaniowych.

PZPN liderem w biurowcach

Według Avison Young w I kw. 2025 r. polscy inwestorzy nabywali głównie obiekty handlowe i biurowe.

Budynki biurowe, które zmieniły właściciela, zlokalizowane były w miastach regionalnych, jak np. Office Kokoszki w Gdańsku czy Nokia Office w Krakowie, ale również w Warszawie — np. Mazovia Plaza czy Bitwy Warszawskiej Business Center. Nabywcą ostatniego był Polski Związek Piłki Nożnej.

— Zakup biurowca Bitwy Warszawskiej Business Center to największa transakcja zrealizowana przez polski kapitał przekraczająca ponaddwukrotnie średnią wartość transakcji polskiego kapitału na rynku biurowym w I kw. 2025 r. Do tej pory PZPN ten budynek wynajmował — mówi Bartłomiej Krzyżak.

Największą transakcją w sektorze handlowym w I kw. zrealizowaną przez polski kapitał, o wartości porównywalnej do transakcji PZPN, było pozyskanie przez TERG dwóch parków handlowych Aura Park w Garwolinie i Rudzie Śląskiej. Inne transakcje dotyczyły wolnostojących obiektów handlowych w mniejszych miejscowościach, jak np. należący do francuskiej sieci E. Leclerc w Malborku czy Intermarché w Gubinie. Odnotowano również kilka transakcji niewielkimi centrami handlowymi w miastach regionalnych, m.in. Pasażu Świętokrzyskiego w Kielcach czy Galerii Świdnickiej w Świdnicy.

Specyfika polskiego kapitału

Według Bartłomieja Krzyżaka ze względu na posiadany kapitał polscy inwestorzy skupiają się głównie na mniejszych i tańszych aktywach. Ich zainteresowaniem w sektorze handlowym cieszą się zarówno pojedyncze, wolnostojące sklepy spożywcze, jak też parki handlowe, których cena oscyluje wokół 7-9 mln EUR, ale w przypadku parków nowszych i większych może zbliżyć się do około 30 mln.

— Interesują ich też starsze obiekty biurowe kupowane ze względu na dobrą lokalizację oraz atrakcyjną cenę i stabilne przepływy pieniężne — mówi Bartłomiej Krzyżak.

Lokalni inwestorzy to zarówno większe, dobrze zorganizowane podmioty inwestycyjne, z długoletnim doświadczeniem, jak np. Syrena Real Estate (kupujący Zaułek Piękna) czy Fortress Invest (kupujący biurowiec Citi Handlowy), ale także małe family offices czy inwestorzy indywidualni.

— Zauważalny jest napływ inwestorów z tej ostatniej grupy, którzy osiągnęli już sukces finansowy w ramach swojej głównej działalności, a nieruchomości są przez nich traktowane jako relatywnie bezpieczna lokata nadwyżek kapitałowych pozwalająca na dywersyfikację źródeł przychodów. Wraz z dojrzewaniem rynku spodziewamy się również wielu nowych transakcji, które będą zawierane przez nową formę prawną — fundacje rodzinne. To szczególne rozwiązanie pozwoli wielu nestorom rodów na bezpieczne planowanie sukcesji w przedsiębiorstwach budowanych od dziesięcioleci — mówi Bartłomiej Krzyżak.

Ostatnim zauważanym przez Avison Young trendem na rynku nieruchomości biurowych są zakupy całych obiektów z przeznaczeniem na prowadzenie własnej działalności lub częściowo na potrzeby własne, a w pozostałej części na wynajem. Ostatnie takie transakcje dotyczyły takich firm jak Ryanair, Enter Air, Prokuratura Generalna czy PZPN, które kupiły starsze budynki biurowe w celu ulokowania tam swojej siedziby.

— Z perspektywy użytkownika końcowego zakup i remont nadal jest dużo atrakcyjniejszy niż najem czy budowa siedziby od nowa — mówi Bartłomiej Krzyżak.