Deweloperzy nie mają za co budować

Marta Barańska
opublikowano: 02-12-2008, 07:16

30 mld zł to szacunkowa wartość mieszkań, które nie zostaną wybudowane w 2009 r. z powodu ograniczenia przez banki kredytowania deweloperów.

Aby dostać kredyt, deweloper musi obecnie spełnić niełatwe warunki. Kredytowaną inwestycję należy sprzedać średnio w dwudziestu procentach. Wkład własny dewelopera winien sięgać około 20 proc. Ponadto banki wymagają zabezpieczenia w postaci hipoteki na 200 proc. kwoty kredytu.

— Warunki te oznaczają, że na etapie projektowania finansowania, czyli znacznie przed rozpoczęciem robót, trzeba wylegitymować się przedsprzedażą 20 proc., co w obecnych warunkach jest niewykonalne, bo sprzedają się tylko projekty, których realizacja jest bardzo zaawansowana — mówi Marek Poddany, prezes firmy deweloperskiej Sedno.

W takiej sytuacji trzeba finansować projekty tylko ze środków własnych, czyli znacznie ograniczyć skalę działalności. Polski Związek Firm Deweloperskich przewiduje, że w 2009 r. należy się liczyć ze wstrzymaniem budowy mieszkań o wartości około 30 mld zł. Odbije się to również na rynku materiałów i usług powiązanych z budownictwem.

— Nawet w okresie prosperity projekty deweloperskie były finansowane w 80 proc. poprzez indywidualne kredyty hipoteczne, bo w ocenie banków portfel zdywersyfikowany (podzielony między indywidualnych kredytobiorców) był bezpieczniejszy, niż duże kredyty udzielone deweloperom. Tym drugim także odpowiadała taka sytuacja, bo kredyt inwestycyjny zawsze będzie droższy od finansowania przez klientów. Takie założenie sprawdza się tylko w warunkach dobrej sprzedaży, lecz zawodzi w obecnej sytuacji — podsumowuje Marek Poddany.

Marta Barańska

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Barańska

Polecane