Deweloperzy nie proszą o pozwolenia na biurowce

opublikowano: 17-05-2021, 15:08

W 2020 r. nie wpłynął żaden wniosek o pozwolenie na budowę nowego biurowca w Warszawie

W 2020 r. stołeczny urząd miasta wydał dwa pozwolenia na budowę biurowców, o które deweloperzy wnioskowali wcześniej– na The Bridge (Ghelamco) i Łucka/Prosta (Skanska). Nie pojawił się żaden nowy wniosek. W tym samym roku rozpoczęto budowę trzech obiektów (Intraco Prime, Dor Plaza i P180) i oddano do użytku 300 tys. m kw. powierzchni – wynika z raportu “Warsaw Crane Survey 2021” firmy doradczej Deloitte. Obecnie w stolicy w budowie jest nadal 27 budynków, z czego w 2021 r. planowanych jest do oddania 380 tys. m kw.

Powierzchnia projektów, na które wydano pozwolenia, spadła w 2020 r. do 62 tys. m kw. To 10 razy mniej, niż w 2014 r., kiedy deweloperzy uzyskali pozwolenia na budowę 650 tys. m kw. Czy to oznacza, że za 2-4 lata pojawi się już luka podażowa? Z danych zebranych w raporcie wynika, że może to się rozłożyć w czasie. Choć deweloperzy deklarują, że od pozwolenia na budowę do oddania potrzeba im od dwóch do czterech lat, analiza projektów w latach 2011-2020 r. pokazuje, że trwa to znacznie dłużej, nawet do sześciu lat.

Na podstawie pozwoleń na budowę można wnioskować, że nowe obiekty pojawią się w najbliższych latach na Woli, w Śródmieściu i na Pradze. Tylko na Woli w ciągu ostatnich 11 lat wydano 47 pozwoleń na budowę. Po oddaniu do użytku wszystkich powstających właśnie projektów biurowych w tej dzielnicy, przegoni ona pod względem zasobów Śródmieście oraz Mokotów. Obecnie największe zasoby biurowe oferuje Mokotów, planowane są jednak likwidacje budynków biurowych (Empark) na rzecz zabudowy mieszkaniowej (projekt Echo Investment).

Według powierzchni uzyskanych pozwoleń na budowę w ostatnich 11 latach na podium znalazły się trzy firmy deweloperskie: Ghelamco, HB Reavis i Skanska.

Top 6 inwestorów biurowych w Warszawie

DeweloperPowierzchnia w tys. m kw.Liczba projektów
Ghelamco44913
HB Reavis2907
Skanska22612
Echo Investment1357
PHN913
Karimpol702

Źródło: Deloitte, Warsaw Crane Survey 2021

Autorzy raportu zwracają uwagę na trzy widoczne trendy w sektorze biurowym. Z biegiem czasu nowopowstające budynki są coraz wyższe – za spadkiem liczby pozwoleń na budowę nie idzie tak znaczący spadek planowanych powierzchni. Licząc od 2021 r. warszawski rynek wzbogaci się aż o 4 z 10 najwyższych budynków: Varso Tower (310 m), Warsaw Unit (202 m), Skyliner (195 m) i Generation Park Y (180 m).

Drugim trendem są rewitalizacje. Choć powierzchni biurowych w rewitalizowanych obiektach (np. Koneser, Browary Warszawskie, Elektrownia Powiśle) nie jest dużo, bo stanowią 360 tys. m kw. z 5,6 mln m kw. łącznej powierzchni biurowej stolicy, to razem z innymi funkcjami (mieszkaniowa, hotelowa, handlowo-usługowa) jest to znacznie więcej.

Trzecim trendem jest wielofunkcyjność, a zdaniem autorów na ten trend wpłynęły właśnie rewitalizacje.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane