Dłużnik na tablicy traci wiarygodność

IWA, MBE
opublikowano: 31-03-2014, 00:00

Wierzyciel może obciążyć dłużnika kosztami windykacji. Według KRD, to szansa dla firm z sektora MSP.

Jak zminimalizować ryzyko nieodzyskania należności i trafienia na nieuczciwego kontrahenta? Eksperci mają dla przedsiębiorców kilka rad. Jedna z nich to udostępnienie wierzytelności na giełdzie długów. Jest to jednocześnie upublicznienie informacji o nieterminowym regulowaniu rachunków przez przedsiębiorcę.

— To może skutecznie zmotywować nierzetelnegokontrahenta do działań, a więc i uregulowania należności — uważa Paweł Kołtun z Expandera. W Polsce działa kilka serwisów umożliwiających wystawienie przeterminowanych faktur na rynek publiczny. Ostrzeżeniem dla dłużników jest także wpisanie ich przez przedsiębiorców do rejestru długów. Według Adama Łąckiego, prezesa Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, zwiększa to też prawdopodobieństwo oddania niezapłaconych należności, a dla przyszłych partnerów biznesowych jest przestrogą przed podjęciem współpracy z nierzetelnymi kontrahentami.

— Ze zgromadzonych tu danych informacje czerpią m.in. banki i firmy leasingowe, a także przedsiębiorcy z sektora MSP ze wszystkich branż — podkreśla Adam Łącki. Zdaniem Pawła Kołtuna, nie tylko wystawienie długu na sprzedaż stwarza szanse odzyskania pieniędzy. Inne to faktoring, czyli przekazanie faktorowi (stronie finansującej) przeterminowanej faktury. Czasami wierzyciel otrzymuje wtedy nawet 90 proc. swoich należności. Ta forma cieszy się większą popularnością niż usługi firm windykacyjnych, które są dość kosztowne. Aby osłabić tę finansową barierę, obowiązująca od 28 kwietnia 2013 r. nowa ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych daje wierzycielom prawo domagać się od dłużnika zwrócenia kosztów poniesionych na odzyskiwanie należności. Możliwy jest zwrot o równowartości 40 EUR. Jeżeli wydatki okażą się wyższe, można żądać wyższej wypłaty. Jeżeli będą niższe, wierzycielowi należy się zryczałtowana rekompensata, czyli odpowiadająca wspomnianym 40 EUR.

— Dzięki temu windykacja przestała być niedostępna dla mniejszych przedsiębiorstw — ocenia Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA, MBE

Polecane